Fem en fredag: medelsvensson

Hm, kanske jag är diskvalificerad i Fem en fredag idag? Jag svarar på Elisamatildas frågor så får ni bedöma själv.

Hur är du en riktig Svensson?

En finländare kan visserligen heta Svensson men kan aldrig identifiera sig som en (medel)svensson. Så på inga sätt alls är svaret. Det var därför jag undrade om jag är diskvalificerad idag. Å andra sidan, inte heller blir jag som finlandssvensk någonsin Matti Meikäläinen. Jag är helt enkelt sällsynt och därmed ganska unik.
Inte för att jag då är sällsynt eller unik just här där jag bor. Inte heller känner jag mig unik som bibliotekarie som klär sig i koftor och har en katt. Sällsynt och unik men inte på ett spännande vis, kanske så.

Vad gör du direkt när du kommer hem?

Oftast matar den redan nämnda katten.

Vilken tid går du och lägger dig?

Vilken tid går jag och lägger mig eller vilken tid skulle jag vilja gå och lägga mig? Jag kommer aldrig att erkänna detta för mina söner men jag har stor förståelse för hur de ibland vände på dygnet när de var tonåringar. Men jag försöker att inte gå och lägga mig senare än elva när jag ska jobba. Det är också så att jag har en av mina effektiva perioder på morgon och förmiddag så det kan vara bra att veta för en arbetsgivare. Den andra effektiva perioden infaller på (ganska sen) kväll/natt, men jag är rätt värdelös på eftermiddag om jobbet som ska göras kräver koncentration och fokus.
Just idag när jag svarar på den här frågan följer jag inga dygnsrytmer överhuvudtaget, jag har världens förkylning, med feber, hosta, halsont, snor, hela köret.

På vilket sätt är du tråkig?

På ganska många sätt. En grej är att jag ofta tycker att tid hemma i soffan med en bok är att föredra framom nästan allt annat. Och när jag shoppar kläder tänker jag för det mesta ”praktiskt” före ”tjusigt”. Jag har aldrig i mitt liv haft håret klippt i en frisyr som varit annat än praktisk. Vilket också betyder ganska tråkig. Till exempel.

Har du en Ove Sundberg i ditt liv?

Eh, kanske lite ditåt. Kanske inte nödvändigtvis en granne. Man behöver inte utveckla, hoppas jag.

12 reaktioner på ”Fem en fredag: medelsvensson

  1. Violen

    Visst är du kvalificerad! Alla kan ju inte heta Svensson. Visst är det skönt att krypa upp på soffan med en bra bok, det slår det mesta.
    Krya på dig!

  2. Hahahah, jag svarade ungefär lika på frågan om Ove. Man kanske inte behöver utveckla så mycket =) Det är ju kanske bäst att lämna det så. Man kan ju vara en svensson som inte heter svensson, Jag har ett väldigt speciellt förnamn nästan ensam i sverige om det, och ett väldigt speciellt efternamn, men känner mig ganska svensson ändå 😉

  3. Haha vi kan ta varann i hand,vi finlandssvenskar är rariteter! Jag har sedan några år nått pensionsåldern (jobbade inte ända fram till 65) så jag har möjligheten att ”dygna”, något jag lärt mig att barnbarnen gjorde när de var skollediga. Numera är alla tre vuxna och har egna barn. Angående frisyr är vi däremot tvärsom, jag klipper halvextrema frisyrer och färgar gärna håret blått…

    1. Om jag skulle färga håret skulle jag köra på lila. Men jag har så mörkt hår att jag måste bleka det ordentligt först för att någon färg ska sitta kvar, och jag vet av erfarenhet att sen får jag klippa bort håret helt för då är det helt förstört av blekningen. Men sen när jag får mycket grått i håret, då ska jag färga det tror jag.

Lämna en kommentar