Helgfrågan: Annat än böcker

Idag frågar Mia: Läser du annat än böcker? i veckans helgfråga. Mia tänker på tidningar, veckotidningar osv.

Det korta svaret är jo. Jag läser allt, på mjölkpaketet om det inte finns annat att läsa på.

Det lite mer utvecklade svaret är: Jag är tacksam för att jag råkar jobba på ett bibliotek så att det finns en hel drös tidningar att läsa vid förmiddagskaffet (och -teet). Vi dricker nämligen kaffet innan biblioteket öppnar, så alla dagstidningarna som ska till tidningsläsesalen finns då ännu på vårt kaffebord.

Jag fick göra ett ganska hårt beslut för några år sedan och prenumererar numera bara på en lokaltidning, och dessutom bara som digital prenumeration. Dagstidningar har blivit ruskigt dyra. Jag saknar en tidning att prassla med hemma, men saknaden lindras som sagt lite av att det finns en del tidningar på jobbet.

Dessutom växte jag upp med veckotidningar, klippte ut pappersdockor ur dem osv. och har nog egentligen alltid läst också veckotidningar. Jag har hört många i min ålder och yngre säga att de inte förstår sig på veckotidningar, men det är egentligen samma sak i dem som du hittar när du scrollar sociala medier. Husdjur, trädgård, handarbete, mat, och så lite skvaller. I vissa av veckotidningarna finns det dessutom ganska bra boktips.

Bilden finns på Wikipedias uppslag om veckotidningar.

Jag läser också andra tidningar och tidskrifter, jag har prenumererat på Vi Läser, till exempel. Men det börjar bli några år sedan. Men ni förstår vad jag vill säga här – jag läser alltså allt som går att läsa.

7 reaktioner på ”Helgfrågan: Annat än böcker

  1. det ska ju sparas överallt. och det märks på biblioteken. jag läser också allt en över huvud taget kan läsa. skulle egentligen vilja ha en av de stora drakarna som papperstidning, men det är för dyrt.

  2. Åsa

    Man läser väldigt mycket mer än man först tänker på. Och javisst, veckotidningar var något även jag växte upp med, liksom klippdockorna. 🙂 Det var också sådana tidningar som vandrade vidare, från den ena till den andra.

  3. När jag prenumererar på min länstidning får jag samtidigt tillgång till webtidningen och dessutom ett antal andra tidningar inom koncernen. Det tycker jag är jättebra.

Lämna en kommentar