Tisdagstrion: Författare eller handling från tysktalande land

Idag är det tyska som gäller i tisdagstrion. Ugglan & boken har temat ”författare eller handling från tysktalande land”.

Jag börjar med den här, Vi var vargar av Katrina Nannestad. Katrina Nannestad kommer från Australien men den här boken utspelar sig i Ostpreussen under tiden då andra världskriget håller på att ta slut. Ryska armén kommer snabbt, och familjer skiljs från varandra när man försöker fly. Barn som lämnas ensamma gömmer sig i skogarna och kallas ”Wolfskinder”. Många av barnen tar sig till Litauen. I den här boken slutar allt (relativt) lyckligt, men jag har efter att ha läst den här boken förstått att det fanns sådana här barn som inte fick kontakt med sin familj innan 1990-talet.

Berlin 1920- och 1930-tal är en period jag tyckte om att läsa om. Babylon Berlin är en noir-deckare som utspelar sig precis under den här perioden.

Philip Kerr har också skrivit en noir-deckarserie som börjar i Berlin före kriget, men i den här delen befinner sig huvudpersonen Bernie Günther i Wien och kriget är slut. Naturligtvis händer det fortfarande skumma saker som behöver utredas.

Jag märker att jag inte egentligen läst mycket tyskt på senare år, så det är något att ta med sig och kanske rätta till. Något lite modernare skulle inte sitta fel.

9 reaktioner på ”Tisdagstrion: Författare eller handling från tysktalande land

Lämna en kommentar