Tisdagstrion: Olika århundraden

Böcker som utspelar sig under olika århundraden vill Ugglan & boken ha tips på i den här tisdagstrion. Det ska alltså vara böcker som utspelar sig under olika århundraden men jag tolkar det som så att århundradena inte behöver vara efter varandra följande. Jag har i alla fall tre vitt skilda århundraden.

Jag hade anledning att tänka på Vibeke Olsson nyligen. Sista boken i serien om Bricken på Svartvik kommer nu i vår. Jag har inte läst den näst sista boken heller, men jag tänker att det kan bli att jag läser båda nu. Fast i dagens trio tänkte jag att det är säkert inte många som har 200-talet, så jag tar med Sabinas bok. Sabinas bok utspelar sig i Romarriket på 200-talet (e Kr).

Pappa Goriot av Honoré de Balzac utspelar sig på tidigt 1800-tal, så det får bli mitt andra århundrade.

I Ellen Strömbergs bok Vi ska ju bara cykla förbi sägs det inte egentligen när boken utspelar sig. Men det ska väl ändå föreställa ungefär nutid, så jag placerar boken på 2000-talet. Det här var en av mina favoritböcker från fjolåret.

Så blev det från 200-talet till 2000-talet, med ett snabbt nedslag i 1800-talet också.

11 reaktioner på ”Tisdagstrion: Olika århundraden

  1. Har bara läst den första i Bricken.-serien. Känner till Pappa Goriot men har inte läst den. Vi ska ju bara cykla förbi är den enda jag läst. Den var riktigt bra!

Lämna en kommentar