Tisdagstrion kläder och skor

Dags för en tisdagstrio igen! Ugglan & boken har satt tema ”kläder och skor” idag, så det blir intressant att se vad jag (och alla andra) hittar på det temat. Och det är som vanligt ganska fri tolkning, kläderna och skorna kan finnas i titel, omslag eller handling eller på något annat sätt gå att passa in.

Vi börjar med en gammal goding! Jag har inte läst mycket av Alexander McCall Smith på många år, men då när Damernas detektivbyrå kom så älskade jag serien. Lycka och ett par blå skor är helt rätt för dagens trio.

Nu börjar ni se hur jag tänker i dagens trio när jag har med Svenska gummistövlar av Henning Mankell. Händelsevis är det också många år sedan jag läste den boken, men jag tänkte jag skulle koncentrera mig på skodon idag och det är därför den boken fick vara med.

Man kan ju tro att den här boken är ett avlägset minne från min barndom, men Mästerkatten i stövlar får vara med för att jag hade sagostund med några klasser i en skola i början på september, och eftersom de ville att det skulle vara klassiska sagor så valde jag Mästerkatten i stövlar.

För övrigt har jag förstått att det är någon version av Askungen som räknas som världens äldsta saga. Den har ju också lite skotema.

Och ska jag berätta vad som allra först dök upp i huvudet när jag tänkte på dagens tema så får jag berätta det med musik:

24 reaktioner på ”Tisdagstrion kläder och skor

    1. Jo, innan jag hade sagostund var det verkligen en tid sedan jag läste den. Men skolan har antagligen rätt i sin tanke att många barn inte kommer i kontakt med de ”klassiska” sagorna numera och därför såg det som en sak att satsa på.

Lämna en kommentar