Fem en fredag: Hemmastadd

Sista fredagsfrågorna av Elisamatilda innan hon tar semester (jo det blir mer fredagsfrågor efter semestern) så det gäller att passa på idag och svara på dem!

Vad är hemma för dig, förutom där du faktiskt bor?

Jag antar att sommarstugan inte heller räknas? Men förstås hos mamma och pappa. Och några andra ställen, mest hos släktingar. Eller menas det en ort där man känner sig hemma förutom den ort där man bor nu? I så fall är det min studieort, där vi också bodde kvar en lång tid efter, nämligen Vasa. Visst byggs det nytt och vägar dras om men jag tycker att jag fortfarande hittar och känner mig hemma där.

Vad kan en gäst alltid lita på att du har hemma?

Det här låter kanske lite skumt. Eller inte så lite skumt heller. Men när man bor med en whiskyentusiast så är det givet att det finns whisky hemma. GOD whisky. För den delen har jag alltid te hemma också, men kaffe kan det vara dåligt med om inte äldre sonen varit hemma på ett tag.

Trevlig inspirationsbild på myntate med hemodlad mynta från i höstas.

Vad är ett kännetecken för ditt hem?

Böcker i hyllor. Eller böcker lite överallt.

Vad är något som fått följa med från tidigare boenden?

Alltså vår soffa gillar jag oerhört mycket. Den är antagligen väldigt omodern nu, eller kanske den blivit modern igen, men till min sorg börjar den bli väldigt sliten. Men den är lite yngre än till och med den yngre pepparkakspojken så den är inte tjugo år än. Nog har jag väl någon bild av den? Tydligen inte, men en bild av bloggkatten som sover på soffan ifråga tycks finnas!

Hur hamnade du där du bor?

Jag är född och uppvuxen här. Men det är inte min man, och vi bodde länge på det som var vår studieort. Men sen fick jag jobb här och då flyttade vi hit.

6 reaktioner på ”Fem en fredag: Hemmastadd

  1. vi hade också en gammal soffa som jag älskade, men den blev såsliten så till slut måste den åka ut. böcker måste en ha. överallt. te dricker väl de flesta. särskilt om det inte finns något kaffe.

  2. Har du en whiskyentusiast till man så förstår jag att det finns alltid finns whisky hos er. Sen är jag som dig och det är inte alltid som det finns kaffe hos mig men alltid te.

  3. Paula Merio

    Jag gillar också whisky, tyvärr tillåter inte plånboken att ha någon samling direkt. Men jag tar gärna en whiskypinne ibland, och bara njuuter. Minns inte var du är bosatt, jag är från Helsingfors. Jag brukar titta på youtube-filmer som går ut på att någon promenerar omkring på olika ställen i Hfors. Då märker jag hur dåligt jag orienterar mig och känner knappt igen någonting i stan längre.

  4. Ja den som tycker om whisky, eller vad det nu månne vara, har nog det många gånger hemma. Inte förtjust i det själv men vissa sorter har varit ok i irish coffee den tiden jag drack en och annan. Vasa har jag besökt flera gånger. Också bara åkt igenom/förbi.

  5. Violen

    En gammal väl insutten soffa är guld värd! Tänk vad den kan ha varit med om.
    För första gången i mitt liv besökte jag Vasa förra året. Fin stad!

Lämna en kommentar