Tisdagstrion: Massor av mord

Jaha, nu är det då frågan om jag ska tolka veckans tema ”massor av mord” i Ugglans & bokens tisdagstrio så att det bör vara mer än ett mord i boken, eller ska jag helt enkelt tänka att ett mord per bok är tillräckligt, och det helt enkelt blir massor av mord eftersom det är flera böcker?

234668

Medan jag funderar på saken börjar jag med en bok där polisen jagar en psykopatisk massmördare- Bloody Mary av J.A Konrath. Med polisen menas framför allt Jacqueline Daniels (kallas naturligtvis Jack, för det är en sån bok). Den första delen i serien heter Whisky sour, och detta är den andra delen. Och jag hade helt glömt bort att jag läst de här två första delarna i den här serien, men så såg jag dem i min bokhylla. Rekommenderas åt alla med lite drastisk humor.

48577176

Jag försöker mig på det där med flera mord per bok, tror jag. Den här boken är i en helt annan stil än den här ovanför. Där inget vissnar mera av Ambrose Parry (pseudonym för paret Christopher Brookmyre och Marisa Haetzman) är en historisk deckare full av atmosfär som utspelar sig i Edinburgh på 1800-talet, och vi rör oss bland medicinare som funderar på bedövningsmedel.

45885855

Och sen ett hopp till en mer traditionell polisdeckare, med en Helsingforspolis. Max Seecks bok Uskollinen lukija översattes med titeln Den trogne läsaren på svenska. Och jag tänker att jag skulle kunna fortsätta med den här serien, jag gillade huvudpersonen Jessica. Även flera döda i den här boken.

26 reaktioner på ”Tisdagstrion: Massor av mord

    1. Ja, det kan nog hända jag läser någon till också. Jag kan ju läsa på finska, det finns flera han skrivit som inte översatts, åtminstone inte än.

Lämna en kommentar