Tisdagstrion Halloween

Jag gillar skrämmande böcker. Eller böcker om spöken, vampyrer, zombier, häxor och allehanda oknytt, skrämmande eller ej. Jag är liite ambivalent inställd till att fira Halloween, men jag lutar åt det hållet att det är väl egentligen bara fint att hitta en orsak till att fira, och jag har alls inget emot lite härligt obehagligt pynt. Kanske jag får upp min fina ljusslinga med små gröna spindlar i år. Den yngre sonen sa att han ska på Halloweenmaskerad. Det vore roligt med maskerad, det skulle jag också vilja gå på, det behöver inte ens vara fråga om en Halloweenmaskerad.

Jag har under årens gång flera gånger läst skräck och obehagligheter i oktober, men inte i år. Det kan bero på att jag har mycket som jag borde både läsa och skriva i år, och när jag har mycket att göra blir det lite så att det jag läser när jag har tid för det ganska långt är romance. Ifjol läste jag överhuvudtaget väldigt lite obehagligheter, och det var på grund av världens tillstånd. Jag klarade inte just då av att läsa hemskheter. Nu känns det mer normalt ändå, fast epidemin är långt ifrån över, och det märks nog i min läsning, förutom just nu då, när jag som sagt har extra brått. Min trio blir alltså skrämmande böcker jag läst i år.

Ännu en kommentar/ett tips innan jag kommer till min trio: Vill ni läsa riktigt bra och lagom skrämmande spökhistorier så ska ni söka i barn/ungdomshyllan. Kanske speciellt bland de böcker som riktar sig till 9-12-åringar. Där finns en hel del bra läsning, och det syns i min trio idag också.

58089583. sy475

Nattens drottning av Eva Frantz utspelar sig i operavärlden och i början på 1900-talet. Viktors mamma är operasångerska, och hela källaren på Ryska Teatern verkar mycket hemsökt. (Som bonustips är boken Hallonbacken, också det en mellanåldersbok och av samma författare, kanske till och med liite bättre.)

53450063

Spökjägare. Vänner att dö för av Martin Jern är igen en mellanåldersbok. Del två i en serie, och här gillar jag speciellt att det faktiskt visar sig att det finns vänner man verkligen kan lita på.

34369803. sy475

Jag avslutar med en dark academia-bok. If we were villains av M.L. Rio är trions enda vuxenbok, och här finns inte direkt några spöken. Det som finns är skådespelande ungdomar som lever så intensivt tillsammans och med pjäserna de spelar att de inte riktigt kan hålla skillnad på verklighet och teater. Shakespeare och fin atmosfär samt ett mord som det i en stor del av boken är osäkert vem som begått gör att den platsar som Halloweenbok tycker jag.

32 reaktioner på ”Tisdagstrion Halloween

  1. Alla tre är okända böcker för mig, men jag tycker jag känner igen namnet Eva Frantz. Jag är ganska säker på att det kom en bok av henne, för något år sedan, som jag var nyfiken på.

    1. Ja, hon skriver deckare för vuxna, så det är säkert någon av dem som hamnat på din horisont. Med den personen jag är så gillar jag de här två mellanålders spökböckerna bättre!

  2. Om alla de här spökböckerna ändå hade funnits när jag var barn! Alla är okända för mig, men det är så bra att det finns så mycket spännande för barn så de kommer igång med att läsa.

  3. Så Eva Frantz skriver barnböcker, det visste jag inte. Har hört henne prata om sina deckare 🙂 Det där med dark-academia lärde jag mig i våras vad det är för något, men då var det klädstil och inte böcker.

Lämna en kommentar