Fem en fredag: Kultur

Oj så länge sen jag deltagit i Fem en fredag! Men med ett tema som kultur så kan jag inte låta bli!

Vart går du helst för att se konst?

Det händer väldigt sällan att jag ser på konst. Förutom då de som ställer ut på biblioteket där jag jobbar. Nu är det en typ som har kombinerat dikter, fotografier och keramikskulpturer, de bildar alltså tillsammans en helhet/ ett konstverk. Tur att folk ordnar utställningar där, annars skulle jag inte se så värst mycket konst- vilket är mycket synd egentligen. Jag känner att det här är en sak att börja ta tag i efter corona. Fram för mera konst och museer, alltså!

Vad såg du senast på bio?

Den senaste Bondfilmen. Vi måste väl vara många som sett den.

Vilken typ av ställe skulle vi kunna hitta dig en fredagkväll?

Jag tänker något pubaktigt, någonstans som har hyfsat urval på whisky och levande musik. Eller så är jag någonstans och dansar. Vi tar en bild som inspiration från den senaste gången jag fick vara ut och dansa, en regnig kväll i ..augusti var det väl?

Vilken bok kom senast i din ägo?

Nu är det så att jag just idag fått ett paket från nätbokhandeln. Men böckerna där är egentligen mina julklappar så jag har faktiskt inte öppnat paketet, och jag tänker alltså inte räkna de böckerna än. Jag ska bara aktivt försöka glömma vad som finns i paketet. Istället svarar jag de böcker jag beställde som sällskap åt böckerna min son fick i födelsedagspresent (alla vet att böcker är rädda för att färdas ensamma i posten, så man måste alltid beställa några i gången):

The BoneshakerDreams of the Compass Rose57380685

Boneshaker av Cherie Priest, Dreams of the Compass Rose av Vera Bazarian och Bombshell av Sarah MacLean. Bombshell har jag redan läst, följ länken och se vad jag tyckte. Jag har himla många biblioteksböcker jag borde läsa nu, plus en del studier med min kurs i litteraturvetenskap, så det kan mycket väl hända att det dröjer lite innan jag börjar på de två andra.

Vem ser du gärna på scen?

Jag är inte kinkig, jag hör gärna på all slags musik och ser gärna alla möjliga artister på scen. Philip Järvenpää är helt enkelt den artisten jag senast såg på scen. En som jag aldrig sett, men som jag gärna skulle vilja se, är Lars Winnerbäck!

14 reaktioner på ”Fem en fredag: Kultur

  1. Inte sett någon Bond-film på länge. Vi har också mycket olika slags konst på bibblan som jag jobbar på. Får mycket kultur på jobbet så ibland mindre av den varan på fritiden.

  2. Skäms nästan att jag inte sett en bondfilm sedan Pierce Brosnan spelade James Bond – ooooops!
    Tycker att biblioteken åtminstone här i Täby är suveräna på att arrangera konstutställningar. Mest tavlor, men även skulpturer ibland. Å jämfört med gallerior som tar bra betalt av konstnärerna är det nästan gratis hos bibblorna.

  3. Paula Merio

    Det svänger ju! Gillade bandet, o jag är rätt svårflirtad! Har precis sett veckans Idol-program, usch så kritisk jag kan vara ibland…
    Läser du bara böcker på engelska? Jag varierar mellan svenska, finska och engelska. Kom ihåg nu att inte tjuvkika på julklapparna i förväg!

  4. Naturligtvis kan man inte låta en ensam liten bok ligga och skramla i ett paket! Man måste beställa flera. Och den där med kompassrosen var ju himla snygg.

  5. Gillar musiken, helt i min stil! Fast egentligen gillar jag ännu mer den mer traditionella gammeldags stilen med en tandlös gubbe som sitter på verandan och spelar gitarr och sjunger nåt ännu äldre. Det är grejor det…..!
    Sen är jag förundrad, det är massor som skriver att dom sett den senaste Bond-filmen. Har inte sett nån på årtionden….. Och detta trots att vi båda gillar thrillers – men alltså inte överdrivna ”actions”.
    KRAM & TACK FÖR MUSIKEN/Susie

  6. Pingback: Fem en fredag v. 43: Ord - elisamatilda.se

Lämna en kommentar