En smakbit ur Romantik för realister

Idag, och åtminstone en tid framöver alla veckor, finns smakbitarna hos Astrid Terese på bloggen Betraktninger.

Jag läste ut en bok igår, och ska i dag för första gången på länge börja läsa ett recensionsex. Romantik för realister av Alice Ekström verkar vara en bok som passar mig! En stressad assistent på ett bokförlag har sitt jobb mest för att hon älskar romanceböcker, och speciellt de böcker som Liv Ekman skriver (förlagets stjärnförfattare). En dag blir hon utlåst och träffar sin sure granne Lukas. Han hatar romantik men verkar veta en hel del om romantiska böcker och bokbranschen och har en rad Liv Ekmanböcker i sin hylla.

58440218. sx318

Jag har som sagt inte börjat, så smakbiten blir början på boken. Vädret i smakbiten passar ganska bra idag också:

Jag sliter blicken från havet av färgglada paraplyn som rör sig nere på trottoaren. Regnet piskar hårt mot rutan. Elin lyfter huvudet för att se på mig.
”Sasha, lyssnar du?”
”Ja, klart”, svara jag trots att jag redan glömt vad vi pratade om.
Elin släpper en sockerbit i den röda tekoppen och rör effektivt runt med en tesked innan hon upprepar samma procedur med den blå koppen. Hon är som en maskin, rör sig snabbt och metodiskt, och inom loppet av fem sekunder är vi redan på väg ut ur kafferummet.
Ljudet av knappande på tangenter, telefoner som ringer och folk som morrar åt varandra över skrivborden är inget nytt på förlaget. Detr blir alltid så här i slutet av deadlineperioderna. Sömn, mat och artigheter är lyxvaror personalen inte har råd med och alla förvandlas till antagonistiska små troll som bara bryr sig om sig själva och sina uppdrag.

Det blir alltså åtminstone den här boken innan jag börjar med det som jag tänkt ska vara höstens teman: Böcker om fyrar och böcker med omskrivna sagor eller myter.

11 reaktioner på ”En smakbit ur Romantik för realister

  1. Noen ganger er koselige bøker det man trenger. Å kose seg med en bok er jo noe av det beste som fins … (hvorfor jeg selv oftest leser dystert og deprimerende er et av livets gåter 🙂
    Håper du får en god leseopplevelse med boken (og kan Lukas være den som egentlig skriver bøkene av Liv Ekman?)

  2. Paula Merio

    Dessvärre ingen bokgenre jag njuter av. Men tack för smakbit. Och du har ett liknande motiv som jag i din header, snyggt!

  3. Åsa

    Feelgood och romance är inget som lockar mig. Tur att det finns alla möjliga sorters böcker, till alla möjliga sorters människor! 😀 Tack för smakbit.

Lämna en kommentar