Just nu i september

Det var synd att Kulturkollo slutade blogga. En grej överlevde ändå: Just nu, den första lördagen i varje månad. Jag brukar ibland också ge en ögonblicksbild av läget den första lördagen varje månad, även om jag inte hade annat att göra med Kulturkollo än att jag gärna läste bloggen.

Just nu läser jag, eller jag har precis läst ut, Englantilainen romanssi av Niina Mero. Jag har varit lite nyfiken på boken tidigare också, men då jag insåg att den nu kommer i svensk översättning förstod jag att den antagligen är bra läsning. (Det är så försvinnande få finskspråkiga böcker som översätts till svenska så det är ofta en kvalitetsstämpel) Översättningen, En engelsk romans, borde också vara bra, Janina Orlov är en utmärkt översättare.

43450948

Just nu tittar jag inte på så mycket. Men jag och maken tittade på några avsnitt av The 100, och det fortsätter vi antagligen med när han återvänder från fiskeresan han for på med sin bror.

Just nu lyssnar jag på Höst på min planet av Lars Winnerbäck.

Just nu längtar jag: Först tänkte jag att det inte finns så mycket jag längtar efter nu. Visst, maken är borta ett par dagar och det är klart jag längtar att han ska komma hem. Men det är inte så att jag hellre skulle ha följt med på fisketur, till det är nog hans bror ett bättre sällskap än jag, och jag unnar honom att få fara och fiska med sin bror. Så jag går inte här hemma och är nedbruten. Nej, jag tänkte mera på att det nu är höst och det är min favoritårstid, och jag är precis där jag helst är, det vill säga på vår sommarstuga. Dessutom sitter jag och lyssnar på Lars Winnerbäck, som ses av svaret här ovanför. Om en liten stund ska jag koka en kopp te. Katten ligger ihoprullad i en stol här bredvid och snusar och sover. Det finns inte mycket att längta efter.
Men sen kom jag på- damkören ska ha sin första övning nästa vecka. Det är otroligt länge sen senast och det är en sådan sak som jag saknat under den här undantagstiden. Så jag längtar efter damkören!

Enligt O, Fiktiviteter, Västmanbok, Och dagarna går och Lottens bokblogg har också Just nu-inlägg.

5 reaktioner på ”Just nu i september

  1. Anna

    Det låter underbart att vara precis på den platsen som man önskar. Det borde jag försöka bli bättre på. En engelsk romans verkar vara en bok i min smak, den ska jag ladda ner. Jag saknar också kören, vi drar i gång nästa månad. Det blir fint!

    1. Ja, jag började fundera igår vad mer jag egentligen kunde önska mig av en höstkväll, och det var inte mycket annat än maken och kören som saknades.

Lämna en kommentar