En smakbit ur Shuggie Bain

Jag hade tänkt läsa Shuggie Bain för länge sen, och vara med i Kollektivets bokcirkelsamtal. När jag nu för en gångs skull så där överraskande kommit över boken och allting. Visst, samtalen om boken har visserligen bara börjat än, så kanske hinner jag med litegrann. Jag hade också tänkt vara med i Mias Bokhörnas påskläsutmaning och har satt ihop en riktigt trevlig hög med påskekrim. Som jag ju skulle läsa nu i påsk eftersom jag långt innan påsk skulle ha läst ut Shuggie Bain.
Men det är det där med mig och planering. I något skede går det käpprätt åt skogen med all planering jag gör, och speciellt om jag försöker införa för mycket planering med mitt läsande. Så istället befinner vi oss här, det är dag fyra i påskläsutmaningen och min läslust har flugit iväg med de friska vårvindarna. Jag tror inte jag läst så lite någon påsk förut, inte ens den påsken vi for till Tallinn och firade min 40-årsdag..

Shuggie Bain


I en from förhoppning om att jag senare idag börjar läsa i Shuggie Bain (Författare Douglas Stuart), blir så veckans smakbit början på den boken.

Det var en trist dag. Hans tankar hade svävat iväg redan på morgonen och lämnat kroppen ensam nere på marken. Medan den tomma kroppen utförde sina vanliga sysslor och den frånvarande blicken blänkte i lysrörens sken flög hans själ högt över varugångarna, upptagen med fantasier om dagen därpå. Morgondagen var något att se fram emot.

Förutom den försvunna läslusten har jag det mycket bra. Jag bor på sommarstugan och betraktar svanarna och isflaken som flyter förbi på havet. I kylskåpet finns rester av chokladtårta och mycket annat gott, inga måsten lurar runt hörnet (tja, förutom då att jag imorgon måste packa ihop sakerna och flytta tillbaka till ”vinterhuset”) och jag återser alla sommarens favoritställen. Hoppas ni andra också har en fin söndag, och påskhelg.

10 reaktioner på ”En smakbit ur Shuggie Bain

  1. Jag är inte med i utmaningen, blir så pressad då. Det går mycket bättre att läsa om jag inte är med 😉 Shuggie Bain vill jag läsa, men har tänk prova på engelska faktiskt…

  2. Det blir inte alltid som man har tänkt sig… Jag är aldrig med i läsmaraton och liknande, känner att jag alltid läser så mycket jag hinner och skulle bara bli stressad om jag kände kravet att läsa mer. Just den här påsken har jag läst ovanligt mycket, mest tack vare riktigt bra böcker, så kanske hade det funkat…

  3. Är inte med på läsmarathon, brukar inte det, känns som det kan bli pressande och det funkar inte för mig. Men säkert en kul grej. Shuggie Bain har jag i ljudbokshyllan, både på svenska och engelska, lutar åt att det blir på engelska, men får se. Tack för smakbiten!

Lämna en kommentar