Trädgårdar och bokreor- en helgfråga

Vi närmar oss helgen, och det är dags för Mias helgfråga.

Vad tror ni det beror på att relativt nya böcker reas ut?

Nu vet jag inte riktigt, men jag kan ju berätta om hur det verkar för en person som mig som köper in en del böcker till ett bibliotek. Det är egentligen en väldigt kort tid som böcker ens finns till försäljning. Det händer och sker med biblioteksböcker, och vi skulle ju gärna ersätta böcker som fallit i badkaret, eller som någon hund tuggat på. Det kan vara lögn att hitta vissa böcker, fast det egentligen inte är så länge sen de kommit ut. Så i det perspektivet är det kanske inte så konstigt om böcker reas ut väldigt fort.

Bonusfråga: Gillar ni att påta i trädgården/balkongen?

Nja, mitt trädgårdsintresse är inte så stort. Men det har varit obefintligt, så på det sättet har det blivit lite mer påtande. Det är sommarstugan som är orsaken till att jag ändå har ett litet trädgårdsintresse, där har jag ett par pallkragar som jag odlar i, och lite rabarber och sen har jag planterat tre äppelträd, men dom är så nya så jag har väl fått sammanlagt ett äpple på dem. Här i ”vinterhuset” fanns det redan två äppelträd när vi flyttade hit och dem gillar jag verkligen. Ett av träden blåste dock omkull får några år sedan, jag satte ett nytt istället. Det är lika färskt som de som finns på sommarstugan, men det stöder ändå det kvarvarande äldre trädet så att det kommer lite äpplen från det äldre trädet i alla fall. Man ska väl ha fler än ett äppelträd, har jag förstått.

Rädisor från ifjol.

Den äldre pepparkakspojken gillar det där med odling. Hans balkong ifjol var full av tomater, örter, jordgubbar och ärter. Tidigare somrar har han odlat tillsammans med min mamma, hon älskar också all slags trädgårdspyssel.

Tomater på sonens balkong.

12 reaktioner på ”Trädgårdar och bokreor- en helgfråga

  1. böcker har verkligen en kort levnadstid… några böcker försvinner väldigt fort… mina böcker är sällan på rea. Vår son odlar också mycket med barnbarnen på deras lilla altan, min 88-åriga mor har alltid haft massa tomater på sin lilla balkong.

  2. Ja, böcker har en väldigt kort livstid numera. Tur att det finns begagnade böcker att köpa på Bokbörsen och liknande ställen. Men bibliotek vill kanske inte köpa begagnade böcker.

  3. Marie Eggimann

    Det är verkligen underligt om man börjar en serie till exempel så får man köpa hela serien på en gång för säkerhets skull. Men man har väl inte med sig biblioteksböcker i badet.

  4. Åsa

    Ja jösses, man kan verkligen fundera vad vissa biblioteksböcker varit med om… 😀 Ibland undrar jag om en del glömmer kvar sina biblioteksböcker ute i regnet, men kanske de badat då alltså! 😉

Lämna en kommentar