Tisdagstrio: Musik i böckernas värld

Idag blir det musik- Musik i böckernas värld (i handling eller titel) är dagens tisdagstrio.

25378

The dirt av Mötley Crüe med Neil Strauss. Jag är ingen direkt fan av Mötley Crüe, men det här är den ultimata rockbandshistorien, eller något mycket nära det. Utflippat och bra läsning.

26148083. sy475

Mariana Zapatas bok Rhythm, chord & Malykhin om Gaby som gärna skulle slippa sina omgivningar ett tag, och brodern som erbjuder henne ett jobb med att sälja merchandise på turnén hans band ska ut på. Gaby vet att det är ganska jobbigt, hon har gjort det förr, men hon gillar alla i brorsans band, och det kan väl inte vara något större fel på det andra bandet heller som ska med på turnén. Speciellt verkar Gaby tycka att det inte är något fel på sångaren i det andra bandet. Så småningom.

52654582. sx318 sy475

Och så en där musiken finns bara i titeln: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar. Jag brukar gilla hennes dikter och den här diktsamlingen var inget undantag.

Musik är på något sätt min andra stora grej, efter böcker. Det har svidit att tvingas skippa alla damkörens övningar i år. Det finns ett hål i tillvaron som är format efter allehanda konserter och musikframträdanden som inte blivit av i år.

Ska dela en liten snutt om musik också, bara för att!

We are the music-makers,
And we are the dreamers of dreams,
Wandering by lone sea-breakers,
And sitting by desolate streams.
World-losers and world-forsakers,
Upon whom the pale moon gleams;
Yet we are the movers and shakers,
Of the world forever, it seems.
― Arthur O’Shaughnessy

17 reaktioner på ”Tisdagstrio: Musik i böckernas värld

  1. Så roligt att sjunga i en kör – det vill jag också göra! Kul att du har ett par rockiga böcker i din trio, och jag blir riktigt sugen på att läsa nån dikt av Byggmästar. Det har jag aldrig gjort.

  2. ‘Nattmusik för dagsländor’ blir jag väldigt nyfiken på. Kände inte till henne. Får kolla upp. Rockbanden är nog inte riktigt min grej, dock 🙂

  3. Åsa

    Inte läst någon av dina. Men första boken fick mig att komma ihåg en annan bok med ”rockstjärneliv”, eller vad man ska kalla det, d.v.s. Inte som andra döttrar
    av Deborah Spungen. Måste vart länge sedan man läste den!

  4. Mormor

    Tack för boktipsen under årens lopp.
    Vill påminna om Kjell Westös bok Tritonus, där musiken spelar en stor roll. Tyckte mycket om boken.

Lämna en kommentar