Tisdagstrion: Biblioterapi

Dags för en trio som tangerar ett område jag är oerhört intresserad av- biblioterapi. I ett skede hade jag inlägg som jag kallade Veckans biblioterapi här på bloggen.

Veckans biblioterapi

Jag skulle också väldigt gärna fortbilda mig åt biblioterapihållet någon gång. Ugglan & boken har som specificering den här veckan ”böcker som får mig att må bra”, så ett par sådana tips blir det. Men jag börjar med den här boken:

The Novel Cure: An A to Z of Literary…

Ella Berthoud och Susan Elderkin jobbar (jobbade? jag har inte följt dem på flera år) som en slags biblioterapeuter och ger tips på läsning i olika situationer. I den här boken sträcker sig lästipsen från Abandonment till Zestlessness, och ges genom hela boken med både medkänsla och humor.

43884209

Okej, den här har jag tipsat om flera gånger redan, och då läste jag den ändå nu i februari. Men behöver ni en varm kärleksroman, då är det här ett fint alternativ: Get a life, Chloe Brown av Talia Hibbert. Och jag tror att självmedkänsla och lite eskapism kan sitta fint i en pandemidrabbad värld.

9100120642

Också ett tips som den som följer min blogg har fått förr. Men snart är jag klar med vintern, och då vill jag vara i sommarens värld, och då passar Sommarboken av Tove Jansson mycket bra. Och jag mår väldigt bra av den här boken.

28 reaktioner på ”Tisdagstrion: Biblioterapi

Lämna en kommentar