Fem en fredag: Omstart

Omstart låter ju som något man kanske ska syssla med den här tiden på året och ett bra tema i Elisamatildas Fem en fredag.

Vad lämnar du bakom dig i år?

Jag hoppas kunna lämna den sociala distanseringen bakom mig. Det känns tyngre och tyngre att inte alls kunna gå på konsert, teater, bio eller riktiga fysiska evenemang. Här ska ni få en rolig musikvideo med lite smakprov på grannkommunens dialekt, och en exakt beskrivning hur jag känner mig..

Hur vaknar du till lättast?

Jag sover egentligen mycket bra. Katten väcker mig, men den får faktiskt försöka ordentligt. Det finns ett undantag, inget unikt för mig tror jag, men jag vaknar när pepparkakspojkarna har ljud för sig. Säkert en sak som blivit kvar efter att de var små och jag brukade lyssna efter allehanda ljud från dem. Det blir lite dumt när någon av pepparkakspojkarna är hemma och har ledigt, och jag borde sova för att jag ska jobba. Jag vaknar till när de går på toa. Jag vaknar till när deras skrivbordsstolar knarrar. Jag vaknar av alla små ljud. Jag vaknar däremot inte av makens väckarklocka och när han stiger upp, tänder ljuset och helt enkelt går igenom sin morgonrutin. De ljuden har jag vant mig vid. Men som sagt, ljud från mina ”småkillar” får mig att bli på helspänn direkt.

Vad är en sak du gör för att känna dig piggare?

Alltså nu är det så att jag har lite problem med kaliumnivån. (Jag har ju pratat om det här ofta, men kort summering: det finns ingen direkt orsak läkarna har kunnat hitta, den rådande teorin är att det är en ”gåva” efter att jag fick cellgift.) Så om jag är trött är det med stor sannolikhet så att kaliumnivån är lite för låg, och det hjälper förstås med tillskott av kalium.

Det enda tips jag annars kan ge är att se till att komma ut medan det är dagsljus. På lunchpausen till exempel.

När åker julpyntet ner?

Jag har börjat plocka bort, då helgen är slut kommer julpyntet att vara borta. Gardinerna lämnas enligt min tradition kvar tills jag vill ha vår/sommargardiner. Det är alltså inga tomtar eller så på gardinerna så de passar hela vintern tycker jag.

Vad hakar du ofta upp dig på?

Jag är en sån där petig person som hakar upp mig på skrivfel, felstavningar och liknande.

7 reaktioner på ”Fem en fredag: Omstart

  1. Kina Hellquist

    Visst längtar man efter att allt ska bli som vanligt igen! De vanliga ljuden väcker en inte, men däremot om något oförutsett hörs. Och det är ju bra! Nu törs jag inte skriva mer, ifall det blir fel! 😁

  2. Paula Merio

    Vilken rolig video, svängde bra där. Lite problem med dialekten trots min egen finlandssvenska bakgrund..är det möjligen uppåt Österbotten du finns?
    Jag kan också reta mig på samma saker som du, dessvärre får jag ofta rätta mig själv också. Ingen är perfekt…

  3. Videon var ju kanoooon! Å jag som i vanliga fall inte gillar sådana ”dialektala” inslag var faktiskt såld och skrattade gott:-)
    Sedan är vi helt överens vad gäller ditt svar på fråga fem. Tror du glömde särskrivningar också;-)

Lämna en kommentar