Årets första helgfråga

Torsdag och dags för en helgfråga, den första i år.

Är ni med på några läsutmaningar i år?

Jag tänkte vara med på Ugglan&bokens Novellfläta. Jag tänkte det skulle vara en bra utmaning eftersom jag har en hel del noveller olästa från min Novellix adventskalender.

Sen tänker jag försöka läsa fler av mina hyllvärmare, jag kallar min utmaning Ur hyllornas djup. Eftersom det är densamma utmaningen som jag haft något år sätter jag inga bestämda mål eller så (vilket väl innebär att det inte kommer bli så många hyllvärmare lästa är jag rädd), men en hyllvärmare räknas som en bok jag haft i mer än ett år.

Sen har jag ju min evighetsutmaning att läsa en bok från alla länder som är med i FN. Den utmaningen går framåt med snigelfart. Jag hoppas dock att jag lyckas läsa böcker som kommer från olika delar av världen och har olika synvinklar på världen, är de då böcker från länder jag läst något från förr, eller inte.

Bonusfråga: Brukar ni se på videos?

Jag tror att det menas filmer med tips av olika slag på Facebook osv. så det är så jag svarar på frågan. Ja, jag tittar en del, mest på Youtube, på olika stickningsfilmer, olika slags mönsterstickning till exempel. Hittills har det inte blivit att jag faktiskt stickat så mycket av det jag sett, med undantag för sockhälar, som jag faktiskt alldeles hade glömt hur man stickade då jag för några år sedan tog upp stickorna igen. En annan slags filmsnuttar jag ser på är tips vad man ska göra med sitt långa hår, olika frisyrer alltså. Hittills dock med ganska svag framgång när jag försöker fixa till frisyrerna på mig själv. Det är också förstås det att en enkel fläta är oslagbar som sätt att hålla reda på långt hår, och varken spänner, drar eller är i vägen. Jag sover nästan alltid med håret i fläta också, annars blir det så trassligt. Så är det att ha riktigt långt hår.

13 reaktioner på ”Årets första helgfråga

  1. Jag är a) ingen novellmänniska och b) en person som lovat mig själv att inte hoppa på utmaningar i år. Men novellflätan är ju briljant! Därmed inte sagt att jag formellt kommer att delta men rolig verkar den vara 🙂

  2. Det där med frisyrer ser ju så lätt ut på video, men när man ska försöka själv… Hopplöst på eget hår och nästan lika hopplöst på dotterns.

  3. Åsa

    Novellfläta-utmaningen gjorde verkligen att det kliade i fingrarna på mig. Men jag har inte en massa noveller att läsa… och biblioteken är stängda, så det går liksom inte. Kommer nog få studera det där med hälstickning snart, har en andrasocka att ta itu med, efter lååång väntan, men som tur är har jag skrivit upp en bra beskrivning på papper, så slipper titta på videor. 😉

Lämna en kommentar