En smakbit ur Granen

Det är ju söndag idag! Så lätt det är att förlora fotfästet i dagarna. Mot slutet av det här året blev det färre och färre söndagssmakbitar här på bloggen. Idag blir det en, med förhoppningen att det nästa år kommer bli betydligt mer regelbundet med smakbitar på söndagen. Jag har börjat på en samling med julhistorier som kallas Julrosor, och ur den blir det en smakbit från Tove Janssons novell Granen.

Tuotekuva

De följde Hemulens våta spår upp på vinden och klev ut på muminhusets tak. Himlen var blå som vanligt så det kunde inte vara fråga om eldsprutande berg den här gången. Men hela dalen var full av våt bomull, bergen och träden och floden och hela huset. Och det var kallt, kallare än i april.
Är det det här som kallas jul? frågade pappan förvånad. Han tog tassen full av bomull och tittade. Jag undrar om det har växt upp ur marken, sa han. Eller ramlat ner från himlen. Om det kom på en gång måste det ha varit mycket obehagligt.
Men pappa, det är snö, sa Mumintrollet. Jag vet att det är snö och den kommer inte ner på en gång.

En orsak till att det blev just den här smakbiten är att det snöar där jag befinner mig just nu. För första gången den här vintern har jag skottat snö, och det blev en promenad och en bra stund ute i friska luftan. Men oroa er inte, jag får inte så mycket frisk luft att jag blir förgiftad- ikväll ska jag igen dricka något varmt (kanske glögg?) och bänka mig framför TV:n och se några avsnitt av Bridgertons.

Fler smakbitar finns idag hos Flukten fra virkeligheten.

22 reaktioner på ”En smakbit ur Granen

  1. Glögg är gott. Familjen Bridgerton har jag inte sett eller läst. Låter trevligt med snö, här blev det lite frost som låg en dag, idag blåst och regn….tack för smakbit och god fortsättning!

  2. Jag har inte bestämt mig om jag ska se Bridgertons eller ej. Inte just nu i alla fall. Jag har inte läst böckerna men tror inte jag kommer att ge mig på dem heller. Håller med om att din bok är väldigt vacker!

  3. Paula Merio

    Här blev det vackra snöfallet till snöblask inom bara några timmar, så trist. En mycket vacker julbok. Tack för smakbit

  4. Åsa

    Snön kom på juldagen och så gott som försvann igen dagarna efter. Väldigt besynnerlig vinter, på många sätt. Tjusigt omslag på boken. Tack för smakbit.

  5. Vilken fin bok! Har nog läst Granen någon gång, tror jag. Trollvinter läste jag i alla fall nyss, som jag brukar. Här är det snöblandat regn, slaskigt, blåsigt och trist.

Lämna en kommentar