Tisdagstrion: familjeliv

Jag vet inte om det kan vara den annalkande farsdagen som inspirerat till dagens tema? Tisdagstrion idag ska i alla fall handla om familjeliv.

348914. sy475

Jag läste en bok förra veckan där systrarna Brontë var privatdetektiver. Wuthering heights är en av mina favoritböcker, kanske till och med den bok jag skulle välja om jag måste välja bara en favoritbok. (Fast nja, Neil Gaimans böcker ligger rätt bra till också..). Det börjar med ett ”hittebarn” som kommer till en familj, en stor kärlek och en kvinna som inte väljer den stora kärleken. Det betyder problem för nästa generation, det vill säga en till koppling till familj.

25263444

Det tycks bli en klassiker till idag, men boken om Kristin Lavransdotter är absolut en familjeskildring.

41154302

För att inte bara ta klassiker, så kommer här Pride, prejudice and other flavors av Sonali Dev. (Ja, titeln anspelar ju på en klassiker förstås..) Jag var inte superduperjätteförtjust när jag lyssnade på den här boken, men den inleder en serie om en indisk-amerikansk familj, familjen Raje, och jag tror att den serien kan bli läsvärd. Åtminstone i den här och i nästa del (Recipe for persuasion) förekommer det dessutom kockar och matlagning (men del två har jag inte läst eller lyssnat på än). Och mat i böcker gillar jag. Eller, jag gillar mat överallt, inte bara i böcker.

24 reaktioner på ”Tisdagstrion: familjeliv

Lämna en kommentar