Tisdagstrion: Favoritplatser i böcker

books-462579_192028129

Idag ska tisdagstrion handla om favoritplatser eller -miljöer i böcker.

Jag har förstås en favoritmiljö och det är så vanligt att jag läser böcker i den miljön att det nästan är en egen genre för mig. Jag talar alltså om böcker som utspelar sig i stora hus på landet i Storbritannien, ofta förfallna, med eller utan spöken. Till exempel Wuthering Heights/ Emily Brontë skulle kunna räknas till en sån bok. Men som exempel ska jag ändå ta I capture the castle av Dodie Smith, en av mina favoritböcker men av någon orsak blir det sällan av att jag nämner den boken här på bloggen. Den är i alla fall ett perfekt exempel på ett stort skruttigt hus, med en stor charmig familj som bor i huset.

860533

Jag tycker inte heller att jag kan låta blir att nämna Ann Cleeves’ Shetland. Jag känner att jag kommer att resa till Shetland någon gång.

2780938

Och eftersom det är så ovanligt att böcker utspelar sig här i trakten så får Sommardrömmen av Maria Grundvall bli den tredje boken. Jag menar inte precis exakt staden Kaskö, hur charmig den än är (och jag tycker egentligen att staden närmast min lilla by är charmigare..), men den här lilla regionen, och jag är förvånad över att inte fler böcker utspelar sig här i trakten.

53466995. sx318

28 reaktioner på ”Tisdagstrion: Favoritplatser i böcker

Lämna en kommentar