Fem en fredag: Doft och lukt

Idag handlar det om dofter, goda och mindre goda i Fem en fredag.

Vad doftar bättre på sommaren än på vintern?

Till exempel jordgubbar, och hallon och bär överlag. Jordgubbarna som finns på vintern är ganska smaklösa och doftlösa.

img_20200531_1749231721765116.jpg

Vad doftar bättre än det smakar?

Absolut kaffe! Jag dricker inte kaffe, jag tycker inte det smakar gott, men det doftar underbart.

Vilken doft tar dig tillbaka till barndomen?

Den här frågan skulle kunna preciseras lite. Det finns ju inte ”en barndom” att minnas. Våta yllestrumpor och höstlöv är ju en doft (lukt?) som hör till skolan. Lagårdslukt, men också doften av pannbullar, hör ihop med morfar. Hos farmor och farfar luktade det på ett vis, hemma på ett annat. Det finns alltså inte en barndomsdoft, det finns flera.

Vad är en doft du gillar som andra kan tycka är udda?

Jag tycker det doftar väldigt gott i arkiv, så gammalt papper är uppenbarligen en doft jag gillar. Det doftar inte likadant i ett bibliotek som i ett arkiv heller, men kanske lite liknande. Mest lika doftar det i bokmagasinet, men det är inte riktigt arkivdoft över det heller. Jag har haft både sommarjobb och jobb där jag har sökt i arkiv och arkiverat, och trivts med det. Ett ordnat och välskött arkiv är en ren njutning. Det här innebär tyvärr inte att jag har stenkoll på papper hemma, där råder nog mera kaos.

Vilken lukt rynkar du på näsan åt?

Svinurin. Det är en riktigt hemsk lukt. Och surströmming. Surströmming har jag aldrig vågat smaka på för det luktar så vedervärdigt.

 

 

8 reaktioner på ”Fem en fredag: Doft och lukt

  1. Svinurin har jag nog inte känt lukten av men det låter inget vidare. Biblioteksdoften eller lukten kan vara speciell och särskilt magasinerad litteratur – inte så god lukt alla gångar.

  2. Det går faktiskt att äta surströmming trots de otäcka lukten. Jag kan inte påstå att det är gott, men det går att klämma ner en och annan klämma.
    Ha en fin helg!

  3. Oj, svinurin är nog inte en doft jag tror jag känner igen. Eller är det det som luktar efter vildsvin? Det luktar ju inte mumma när de varit runt och bökat.

  4. Paula Merio

    Svinurin? Har haft två grisar en gång. Inte luktade de så behagligt men urinen vet jag inte om att det var speciell lukt på! Men ge mig en bock i brunst, då kan vi snacka om vidrig stank. Det hade jag faktiskt glömt bort, eller snarare förträngt. Surströmmingslukten avtar när man lär sig äta delikatessen!

  5. Hur kunde jag glömma bort lukten av surströmming, den är hemsk! En enda gång har jag ätit nåt med smak av det. Norrlandstjejerna på apoteket jag jobbade på hade fest på kvällen och dan efter fanns det både tunnbröd och smör kvar som vi andra fick äta av. Ung och fattig blev man jätteglad, till första tuggan – fy 17 vad hemskt!
    KRAM/Susie

  6. Ja fy tusan svinpiss luktar bläää redigt, de kör de ut på åkrarna här en bit bort på våren. Man håller på att kvävas av doften. Ja de där minns jag också, att de var en speciell doft hos mormor o morfar och en annan hos farmor och farfar. De e väl så, vi har olika dofter hemma 🙂 man minns vissa. Vi har arkiv på jobbet i ett skyddsrum, jag tycker mest de luktar damm där. Inget ställe jag vill vara på.
    Ha en fin lördag
    Kramiz

  7. Åsa

    Ja fy ja, håller verkligen med dig där på sista frågan. sån vidrig stank när sånt just spridits på åkrarna… även om det är värst bara första dagarna, men ändå! Och surströmming… vad ska man säga?

Lämna en kommentar