Fem en fredag (på en lördag): Utrymme

Med min vanliga generositet ifråga om veckodagar, ska jag svara på Fem en fredag på en lördag. Och nej, detta har inget att göra med eventuell coronavirusrelaterad veckovillhet, det är bara så jag fungerar. Inte ens fast fredagen är en ledig dag tycks jag kunna delta på en fredag. Den här veckan funderar Elisamatilda på utrymme.

Vad skulle du göra med mer förvaringsutrymme?

Det här är ju ett tveeggat svärd. Klart jag skulle spara mer saker om jag hade någonstans att spara dem. Men vore det verkligen nödvändigt att spara alla de sakerna? Min svärmor (salig i åminnelse) hade massor av utrymme att spara saker på, och spara gjorde hon. Men det är så oändligt få av de sakerna som vi känner att vi behöver eller vill spara. Det vi sparar är ju sånt som får oss att minnas henne, och då är det mera de tallrikarna som hon ansåg inte var så fina och som därför användes varje dag. Vi har inte så stark relation till finporslinet som alltid stod undanlagt och sparades för livets stora stunder. Av vilka det ändå inte är så många, och de riktigt fina stunderna vet man ändå inte vilka de är förrän efteråt..

Så, det är kanske en välsignelse ändå att inte ha obegränsade möjligheter att spara saker. Här dyker ju nog tanken på böcker upp också förstås, förvaringsutrymme för böcker skulle jag antagligen ha användning för.

Vad skulle du göra med en större bostad? 

Ja, här befinner jag mig i den situationen att inom överskådlig tid kommer pepparkakspojkarna inte att bo med oss mer. Det blev ju en liten retur till forntiden nu i vår då skolan övergick till distansundervisning och deras internat stängdes. Då började jag minnas igen att jag har tyckt att vi skulle behöva ett lite större hus. Vårt hus är inte gjort för fyra (åtminstone nästan) vuxna personer. Men för två personer räcker det bra till, även om jag kan ha åsikter om hur utrymmet är planerat..

Som bokmänniska anser jag ju att det åtminstone behöver finnas utrymme för några ordentligt stora bokhyllor. Och av någon anledning tycker jag inte heller att dessa bokhyllor kan stå i köket. Så ett givet användningsområde för mer utrymme i en större bostad vore ju ett biblioteksrum, med lite mysiga läsplatser (soffor, fåtöljer eller liknande) och kanske skulle det också kunna fungera lite som arbetsrum med skrivbord och hyllor för papper och mappar och sånt, om rummet är stort nog. För det har jag kommit till att verkligen är livsnödvändigt, ett skrivbord av något slag med utrymme att bre ut sig så att man kan ha flera saker på gång samtidigt. Och det funkar inte att dela skrivbord med någon, då blir man bara irriterad. Eller, om man delar skrivbord så som maken och jag gör, då funkar det, vi har ett jättestort bord som vi har omvandlat till skrivbord, vi använder hälften av bordet var och har varsin lådhurts, och hyllorna ovanför är också delade på hälften så att vi kan ha våra grejer i den (o)ordning vi vill.

Bild av bokhyllorna som de är nu. Om det rummet vore bättre planerat skulle jag kunna ha skrivbord och läsfåtölj där också, men det är mer som ett genomgångsrum..

Skulle du hellre ha ett större kök eller badrum?

Själva badrummet behöver kanske inte vara så stort, dusch, wc och handfat behöver ju finnas men så värst mycket annat behöver väl inte rymmas där. Om det inte är så att badrummet också fungerar som tvättstuga, då behöver man ju ha rum för tvättmaskin och någonstans att hänga kläderna och så. Men om bastun räknas som en del av badrummet, då skulle jag nog hellre ha större badrum. Det är så skönt med bastu!

Vad skulle du göra med ett större sovrum?

Eeh, inget? Vi har redan så stort sovrum så vi har delat av rummet med en hylla och en del fungerar som vårt kontors/arbetsrum. Se ovan hur vi löst frågan med det gemensamma skrivbordet. Fast om man skulle göra en annan lösning skulle man ju ha rum för flera garderober förstås, eller kanske bygga en walk-in-closet. Det kunde ju vara bra.

I vilket rum tillbringar du helst din tid hemma?

Eftersom sovrummet också är kontors/arbetsrum så är det där jag är mest och helst. Jag läser också gärna i sängen. Nästmest tid tillbringar jag i köket, och det är för att köket fixade vi till då vi flyttade in så det är ungefär så som jag vill ha det, och i princip gillar jag att laga mat och dona i köket. När maken och sönerna är borta, är jag mycket sällan i vardagsrummet. När maken är hemma och tittar på tv kan jag sitta där för sällskapets skull, men när han är borta är det nästan som att det rummet inte finns..

5 reaktioner på ”Fem en fredag (på en lördag): Utrymme

  1. paulamerio

    Oh har du bastu! Jag är ju en finska i förskingringen som sällan eller aldrig haft bastu i mitt boende här i Sverige.
    Bokhyllor i köket är ju inte det givna alternativet, men när jag hade stort bondkök så hade jag en liten bokhylla med mina kokböcker….de är nämligen många hyllmeter!
    Ha en fin fortsatt majhelg

    1. Klart vi har bastu! I ärlighetens namn används bastun i vårt vanliga hus mest som extra förvaringsutrymme, men bastun i sommarstugan är i desto flitigare användning!

  2. Bastu! Älskar det och skulle gärna ha ett stort badrum inkl bastu och ev jacuzzi. Vilken dröm! Men kanske inget som ”behövs” 😉 känns som att WIC är något ganska många skulle vilja ha, ordning på kläderna, det vore skönt. 😊

  3. Pingback: Fem en fredag v. 19: Just nu - elisamatilda.se

Lämna en kommentar