En smakbit ur Babylon Berlin

Jag ska väl så småningom återgå till boken jag läste innan jag inhalerade den förra boken.. Det blir alltså en smakbit ur Babylon Berlin av Volker Kutscher. Boken utspelar sig i Berlin 1929, en av de där tidsperioderna som jag gillar att läsa om.

Babylon Berlin

Från sidan 227-228.

Hur gärna han än ville vara med henne så var det omöjligt nu. Naturligtvis ville han ta henne i sin famn, känna doften av hennes kropp, hennes hud. Men i ett annat universum, i en annan värld, där nattens händelser aldrig ägt rum. Pratet om mötet var något av en lögn. I själva verket hade han mött en brottsling och gömt undan en död man. Den harmlösa nödlögnen hade plötsligt fått en innebörd som han aldrig avsett. Hur skulle han någonsin kunna se Charly i ögonen igen?

Det säger kanske lite om boken att jag inte tycker att den här smakbiten är någon spoiler. Det är liksom ingen brist på skumma nattliga möten och personer som försvinner.

Idag finns det fler smakbitar på bloggen Betraktninger. Följ länken och få smakbitar ur bokbloggarnas läsning denna söndag! Jag brukar alltid få en hel del tips på ny läsning.

 

27 reaktioner på ”En smakbit ur Babylon Berlin

  1. paulamerio

    Jag känner igen titeln från tv-serien som gått i flera säsonger tror jag! Jag brukar föredra att titta på serier eller filmer istället för att läsa krim. Tack för smakbit och trevlig adventsafton

    1. Intressant, jag tittar så sällan på tv så det kan jag inte säga att jag gör. Men tv-serien Shetland var ungefär lika bra som böckerna. I tv-serien fanns delvis andra personer och så, men lika bra ungefär var den.

      1. Jag ser också sällan på TV men när jag väl gör det så blir det ofta deckare (eller drama). Jag älskar Shetland på TV och har faktiskt tänkt att jag borde pröva böckerna!

  2. Pirjo Saloniemi

    Här kommer nog maken inte se mitt svar så jag kan avslöja att jag köpt den och bästa del som julklapp till honom. Tack för smakbiten!

Lämna en kommentar