Fem flyttfåglar en fredag

Jag tänkte vara med i Fem en fredag som Elisa har. Och eftersom det är ledig dag idag då det är Finlands självständighetsdag så hinner jag svara på fredag dessutom! Frågorna har tema ”flyttfågel”.

Om du skulle migrera på hösten, var skulle du bo? 

Det här är lite kinkigt. Jag vill nog litegrann ha det varmare och soligare. Men också, om det en gång ska vara vinter så tycker jag att det kan få vara ordentlig vinter med snö och kallt. Åtminstone några veckor. Och jag gillar att skida. Så jag vet inte. Stugan i fjällen skulle inte vara helt fel att migrera till egentligen på hösten. Men kanske med något litet tropiskt avbrott ibland med sol och bad?

Hur länge har du bott i ditt nuvarande hus?

11 år tror jag det blir, snart 12.

Vad är något som du skulle vilja förändra hemma?

Det finns flera saker. Jag skulle vilja tapetsera om i vardagsrummet. Jag skulle vilja ändra lite på rumsindelningen, som det är nu har vi ett extra rum som kunde fungera SÅ bra som kombinerat bibliotek/kontorsrum, men det är placerat så att det bara är ett genomgångsrum mellan hall och badrum. Jag har visserligen mina bokhyllor där men det funkar inte att ha skrivbord eller någonstans att sitta där, det är bara en förlängning av hallen egentligen. Dessutom hade det varit bra om det ena sovrummet varit lite större, men pojken som hade rummet ifråga bor hemma bara på helgerna nu så numera spelar det inte så stor roll. Så skulle jag gärna tapetsera om i vårt sovrum också. Det enda rummet jag är helt nöjd med är egentligen köket.

Men det funkar att bo här.

Hur många gånger i ditt liv har du flyttat?

Åtta gånger om jag räknade rätt, på sammanlagt tre orter.

ce70a3743d2b1adb2d494c417767e175

Bor du där du vill bo?

Nja. Området är väl i stort sett det rätta, eller det var det när pojkarna var små. Nu är nog idealet om vi kunde bo i sommarstugan året om (ungefär 20 km härifrån), nu flyttar vi ju ner dit senast i maj och upp tillbaka hit i september/oktober. Det som främst skulle behövas för att det skulle funka är att ordna en bättre vattenledning. Nu fungerar vattenledningen bara så länge det inte fryser.

Det är lite så att den bostad som får den mesta kärleken och omvårdnaden är sommarstugan, skulle vi inte bo halva året där så skulle nog vinterbostaden få lite mer tid och omvårdnad, och då skulle nog åtminstone en del saker jag vill ändra här vara ändrade redan, som de nya tapeter jag pratade om här ovanför.

 

 

16 reaktioner på ”Fem flyttfåglar en fredag

  1. Åsa Carlsson

    Tapetsering är ju en ganska lätt grej att fixa själv, tror faktiskt jag tapetserat om vid samtliga inflyttningar, utom sista gången -06, då blev det målning istället.

  2. paulamerio

    Jag tycker dock det låter som om du får det bästa ur två världar, stadsmiljö och landet. Och att ha så nära emellan låter lyxigt, slippa sitta långa tider i bilen…
    Trevlig andra advent

  3. Ni kanske skulle bo i sommar stugan under ett helt år för att se hur det funkade att bo där året om. Det är jobbigt med två boenden – dels är det dyrt och dels är det alltid något som behöver åtgärdas på det ena eller andra stället. Man är aldrig ledig. Vårt sommarställe har min son övertagit och jag är så innerligt tacksam för det. Det räcker med att ha ett hus och en trädgård som ska skötas, åtminstone för oss två som är äldre.
    Ingrid som önskar dig en skön helg.

Lämna en kommentar