Fem en – fredag eller lördag, spelar väl inte så stor roll. Om mat!

Jag brukar inte hinna svara på Elisamatildas frågor på fredagar. Och igår hade jag ännu mer än vanligt att göra, vi övade till konsert med kören hela kvällen. Eftermiddag och kväll idag kommer jag också att tillbringa sjungande, men innan dess ska jag försöka hinna göra köttbullar, vi har lite älgfärs. Och från köttbullar går vi raskt till de fem frågorna som handlar om mat!

Vad äter du vid stressade tillfällen? Nu vill jag definiera två sinsemellan olika stressade tillfällen. Om det är frågan om mera inre stress, då gäller choklad. Om jag är tokstressad på grund av för mycket att göra så att jag absolut inte hinner laga vettig mat, då håller proteindrycker faktiskt bort hungern väldigt bra. Och sen igen ett tredje alternativ: Om det ändå finns lite tid att laga nånting så funkar ägg bra till de flesta måltider och tar inte länge att koka.

När blev du senast besviken på en måltid? Alltså, de stående borden på diverse båtar, man måste sikta in sig på att äta förrätt och efterrätt och skippa varmrätten. Om man försöker äta varmrätt vid ett sånt tillfälle, då blir man besviken. Varmrätten kunde likaväl lämnas bort helt. Det skulle säkert minska matsvinnet också.

Vilken mat eller livsmedel som du av någon anledning inte längre kan få saknar du? Min morfar var inte jättebra på att laga mat (när han skulle vara barnvakt när vi var små brukade mamma skicka med mat), men han kunde laga något som var ett mellanting mellan pannkaka och vanlig kaka, som hade russin i. Det var gott, och jag vet inte receptet, och mamma har heller inte lagat det någon gång.

Vad är något säsongsbetonat som du kan äta året om? Glögg kan jag dricka nästan när som helst. Lyckligtvis är det säsong för glögg nu!

Vad beställer du aldrig ute för att du äter det ofta hemma?  Ofta är ju ett relativt begrepp. Men det är så att jag gillar mitt eget sätt att laga lasagne bäst, så det beställer jag sällan. Det är antagligen inte exakt så lasagne ska göras, men det är så jag gör..

cooking-clipart-4

En iakttagelse till när det gäller ämnet mat: Barn är bra för disciplinen, och det är väldigt lätt att börja fuska till exempel med att laga mat när ens barn har flyttat hemifrån.

 

 

 

18 reaktioner på ”Fem en – fredag eller lördag, spelar väl inte så stor roll. Om mat!

  1. Nu blev jag väldigt nyfiken på din morfars maträtt, det måste jag forska vidare i 🙂 Älgköttbullar blev det här igår, så gott!! Ha en fin lördag, det låter som om den blir bra 😀

  2. Pirjo Saloniemi

    Borden på båtarna är numera inte alls som de brukade vara och håller med, varmrätten kunde de gott lägga ner helt.

  3. Åsa Carlsson

    Ägg i alla former är säkert utmärkt när man känner sig stressad av olika anledningar. Näringsrikt o bra, bara c-vitaminet i stort sett som fattas. Att ha färdigkokta ägg i kylen är väl utmärkt i ett sånt läge.

  4. Har inga och har aldrig haft några barn, så problemet med att sluta att laga mat har jag inte. Tvärtom – det är ett intresse som blivit ännu viktigare med åren. Tillhör dom där som skulle kunna ställa upp på nån mattävling…om man bara slapp stressen och TV! *fniss*
    KRAM/Susie

  5. paulamerio

    Senast jag åkte på färja höll jag på att bli galen på de långa köerna till maten, Mitt val blev att gå två varv till kalla bordet, andra gången var det ju ingen kö där heller,. Har man inget långt tålamod så är matkryssningar inget bra alternativ. Jag har valt bor årets julbordskryssning just därför.
    Ägg är bästa livsmedlet!

Lämna en kommentar