En smakbit ur Gone are the leaves

57890-6473057481_ce462009e6_o

November har det blivit. Jag ska försöka komma ut och se på lite dagsljus idag. Varje år glömmer jag hur mörkt det är den här månaden, och jag glömmer att jag verkligen behöver se lite dagsljus. Det ska också vara bokklubbsträff ikväll och det ser jag fram emot.

20329433

Jag har börjat läsa den här boken, Gone are the leaves av Anne Donovan. Den utspelar sig i Skottland, tiden är något slags medeltid och huvudpersonerna är Deirdre, som under sin mammas uppsikt håller på att bli sömmerska, och Feilamort, en ung pojke som kommer till hushållet för att bli page men som visar sig ha så vacker röst att han får sånglektioner istället.

Så här börjar boken:

Feilamort: The colour of a dead leaf.

But dead leaves are of different hues. Cooried round the trunk of the mithertree, they shade frae rich gowd tae near black with everything inatween; edges owerlapping like the fabric scraps I steek intae coverlets.
Mebbe they are at different stages of death.

Nej, det är inte helt lätt att läsa den här ”skotska” engelskan, men det går om jag tänker hur orden ska uttalas. Jag har läst en bit längre i boken, men jag vet inte ännu vad boken kommer att handla om och om det är den här boken jag har lust att läsa nu, men det lär ju visa sig.

Fler smakbitar hittar du idag på bloggen Betraktninger.

14 reaktioner på ”En smakbit ur Gone are the leaves

  1. paulamerio

    Oj så ambitiöst! Jag läser ofta böcker på engelska, men då ska texten flyta på, skulle nog inte ha tålamod med skotskan! Tack för smakbit, trevlig söndag

  2. I flere år snakket jeg med skotsk dialekt fordi jeg hadde en skotsk ektemann og vi snakket bare engelsk sammen. Men selv jeg som har den erfaringen syntes det var utfordrende å lese 🙂 Jeg fikk lyst til å lese boken, så jeg skriver den opp på leselisten min.
    Ha en riktig fin mandag!

Lämna en kommentar