Tisdagstrion, på resande fot

books-462579_192028129

Idag igen har Ugglan & Boken ett intressant tema på Tisdagstrion, nämligen ”på resande fot”. Jag tolkar det som så att det ska förekomma en resa i boken, och den ska inte vara en helt oväsentlig del av handlingen.

En sommar på luffen : vägen till SöderbergaBildresultat för neverwhere bookThe Tokaido Road

Vi har alltså En sommar på luffen av Eli Åhman Owetz, Neverwhere av Neil Gaiman och The Tokaido Road av Lucia St Clair Robson. Jag visste jag ville ha en bok som representerar resor i fantasy, därav Gaimans bok även om den inte är typisk high fantasy med ett uppdrag som innebär att man måste resa och.. hämta nån ring eller nåt. Här ska huvudpersonerna navigera i London Below. The Tokaido Road är en väldigt bra bok om en flicka som befunnit sig i konkubinernas värld, men nu måste ta sig från Edo till Kyoto för att hämnas sin fars död. Och En sommar på luffen av Eli Åhman Owetz minns jag som en glad och somrig bok, och nu är vi på väg mot inte så somriga tider, så då kan det vara på sin plats att få lite påminnelse om sommaren.

30 reaktioner på ”Tisdagstrion, på resande fot

  1. Åsa Carlsson

    Neverwhere var nog lite för ”konstig” för mig, kom inte långt i den. Brukar inte normalt ha problem med konstigheter i böcker… men ibland tydligen. 😉

Lämna en kommentar