En smakbit ur An offer from a gentleman.

57890-6473057481_ce462009e6_o

Det regnar och blåser och jag har redan sänt iväg sönerna till skolan inför nästa vecka. Jag läser en bok, och lyssnar på en annan just nu. Vanligen brukar det bli en smakbit ur boken jag läser, men den här veckan är det Mikko Porvalis Kadonneen kaupungin varjo (en tänkbar översättning är Den försvunna stadens skugga), och jag har en känsla av att inte väldigt många som läser smakbitar kan finska. Jag fick inspiration till den här boken i och med att Ugglan & boken har finska som månadens språk, och när det är rätt länge sen jag läst någon bok på finska så tänkte jag passa på. Dessutom var Mikko Porvali på författarbesök till biblioteket där jag jobbar för två veckor sen, han har verkligen koll på sin historia, men så skriver han ju mest faktaböcker också. Tyvärr har den här tredje boken i serien om poliserna Eckert och Kähönen börjat mer som en faktabok än som en deckare, det har blivit lite faktatungt, men grundhistorien har förutsättningar att bli spännande. Nå, det om boken jag INTE ger en smakbit ur.

Just nu lyssnar jag på An offer from a gentleman av Julia Quinn, tredje boken i serien om Bridgertons. Den börjar lite som en Askungesaga, komplett med elak styvmor och styvsystrar. Jag är lite osäker på sidnumrering eftersom det är en ljudbok, men det är ganska i början.

33306858

She slid a slim volume of poetry off the shelf and returned to her chair, swishing her rather unnattractive skirts before she sat down.
Benedict frowned. He’d never really noticed before how ugly her dress was. Not as bad as the one Mrs. Cabtree had lent her, but certainly not anything designed to bring out the best in a woman.
He ought to buy her a new dress. She would never accept it,of course, but maybe if her current garments were accidentally burned
”Mr. Bridgerton?”
But how could he manage to burn her dress? She’d have to not be wearing it, and that posed a certain challenge in and of itself…
”Are you even listening to me?” Sophie demanded.
”Hmmm?”
”You’re not listening to me.”
”Sorry,” he admitted. ”My apologies. My mind got away from me. Please continue.”

Jag får säga att jag inte är helt förtjust i den här hjälten, av orsaker som inte syns i den här smakbiten, men hoppas att han kanske tar sig mot slutet. Jag gillade de två första delarna i serien, så det finns hopp.

 

 

18 reaktioner på ”En smakbit ur An offer from a gentleman.

  1. Jag är jättenyfiken på Mikko Porvali, men är tacksam för att du inte hade en smakbit på finska. Då hade jag behövt använda Google Translate och det brukar inte bli så bra… 🙂

  2. Åsa Carlsson

    Någon bok av Mikko Porvali är jag intresserad av att läsa, men svensköversatt då förstås. 😉
    Tack för smakbit ur den andra. Men bränna upp klänningen? Verkar väl inte så värst schyssta planer.

  3. paulamerio

    Måste kolla upp Mikko Porvali, jag läser ju böcker på finska och försöker variera mig beroende på vad biblan kan erbjuda. Men jag är ingen deckarfantast. Den elaka styvmodern däremot är jag inte så het på…ha en fin söndagskväll

  4. Pirjo Saloniemi

    Porvali har jag läst en bok av och har en till oläst hemma och hittills har jag gillat det jag läst. Tack för smakbiten!

Lämna en kommentar