Helgfrågan bokhyllesortering

e36b1-fotoflexer_photo4

Idag är det frågan om boksortering i Mias helgfråga.

Hur sorterar ni böckerna i era bokhyllor? 

Det är egentligen ganska hemskt, men här på sommarstugan har jag inga bokhyllor, Jag har några böcker som finns inne i ett skåp, men de flesta ligger i högar ovanpå ett annat skåp. En hög för biblioteksböcker, en (okej då, två eller tre) för egna olästa och en för böcker jag läst som jag tänker ta hem till ”vanliga” huset.

I vårt bostadshus sorterar jag böcker i 1. skönlitteratur med hård pärm, 2. skönlitteratur pocket och 3. fackböcker (egentligen gillar jag den engelska termen nonfiction bättre) och annat lite mer udda. I de tre grupperna står böckerna i alfabetisk ordning. Sen finns några väldigt tjusiga böcker i hyllan i vardagsrummet, men den är inte byggd till bokhylla och håller inte för så många böcker. Men eftersom det är dumt att ha en hylla och inte ha böcker i den, så får några stå där mer som prydnad. Vid min säng finns också en hylla, egentligen tänkt lite som nattduksbord, men där har jag en del av mina olästa böcker också. Och sen finns en del olästa böcker i hyllan ovanför mitt skrivbord. Orsaken till att jag har mina olästa böcker utspridda på det här viset är ju att jag ska kunna lura mig själv att jag inte har så  många olästa böcker utan att jag definitivt behöver fler.

 

Någon gång när jag hade fotograferat bokhyllorna hemma.

Bonusfrågan: Vad är det bästa med hösten?

Jag är ju en höstmänniska. Jag tycker om att löven blir gula och röda. Jag tycker om att himlen är hög och klar. Jag tycker om att det finns svamp i skogen. Jag tycker om att springa genom lövhögar, det prasslar så fint och löven flyger så härligt omkring. Jag tycker om när jag kan plocka äpplen från vårt träd. (Jag har fler än ett äppelträd, men de övriga är så nya att på dem kommer kanske ett eller två äpplen). Jag tycker om den där känslan jag har att nu börjar något nytt, det är väl från att man började i en ny klass i skolan på hösten antar jag. Jag tycker om allting ungefär ända till oktober, då de sista trattkantarellerna är plockade och fruktansvärda november väntar. Och i år kommer vi bo kvar på sommarstugan åtminstone hela augusti, och jag ser egentligen ingen orsak att flytta till vårt vanliga hus i september heller, om det inte blir för kallt här. Det finns fördelar med att sönerna bor borta inne i veckorna också, inte BARA negativa saker, förr om åren har vi varit tvungna att flytta ”hem” för att det ska funka med skolskjutsar och så, men inte i år!

 

 

 

21 reaktioner på ”Helgfrågan bokhyllesortering

  1. vi har böcker i alla rum. kokböckerna i köket. jag blir alltid förvånad över hur trevligt det är med hösten – särskilt efter augusti. och så vill jag köpa nya block och pennor fastän jag redan har så många block och pennor…

Lämna en kommentar