En smakbit ur Slutet

Det är söndag och jag ska passa på att dela en liten smakbit ur boken jag läser just nu. Det är Slutet av Mats Strandberg jag läser.

Omslagsbild: Slutet

Jag börjar närma mig slutet, eller Slutet, i boken men jag ska dela en smakbit som är ganska i början, för att inte minska läsglädjen för någon.

Från s 7:

Hon ger mig en kram. Den skyddande overklighetskänslan hotar att lösas upp. Jag vill stanna här i hennes famn. Jag vill känna mig liten. Jag vill bli lovad att allt kommer att bli bra, och jag vill skita i att det vore världens största lögn.
Det finns bara en sak jag vill mer.
”Stina är på väg”, säger Judette.
”Jag måste hem till Tilda.” Jag drar mig ur hennes grepp. ”Var är dina bilnycklar?”
”Du får inte köra själv”, säger hon automatiskt.
”Jag tror inte direkt att polisen kommer att kolla körkort idag.”
Det är när jag hör mina egna ord som vidden av det som händer börjar gå upp för mig.

Det är en riktig solig söndag idag som ger hopp om lite sommarvärme än, det vore välkommet. På bloggen Flukten fra virkeligheten finns fler smakbitar, passa på att kolla in och få fina boktips!

24 reaktioner på ”En smakbit ur Slutet

  1. Åsa Carlsson

    Tack för smakbiten! Skönt att värmen och solen är mer uthärdlig att vistas i nu, då får man försöka passa på att ta vara på det.

  2. paulamerio

    Vilket vackert omslag, på en mindre vacker berättelse får jag förmoda. För han är lite ruskig hann Strandberg. Jag har läst ”Hemmet” och vill gärna läsa mer, så tack för smakbit.

    1. Nyfiken på den här. Men tyckte lite son A room of my own att Färjan var otäck och hoppas på att denna kanske inte är då läbbig.. Tack för smakbiten!

Lämna en kommentar