Synd

Vilken bok? Synd av Robert Warholm.

Var har jag fått tag på den? Ett recensionsexemplar av författaren, tack så mycket!

Vad handlar boken om? Det här handlar om ett mordfall. Någon tar livet av klockaren i Frykeboda. Man hittar en lämplig gärningsman, tyvärr (tycker bland annat länsmannen) verkar han inte vara skyldig till mordet. Trots att det gått en hel del tid fortsätter de utreda fallet, men det verkar som att man aldrig kommer att säkert få veta vem mördaren är.

Vad tycker jag? Mordet är ju en sak, och ganska spännande, men bokens stora behållning för mig är den lilla byn, personerna i den och de historiska detaljerna. Just det där med den lilla byn, och att alla tycker att de känner varandra, tillför en del till mordhistorien förstås också, det måste ju nästan vara så att mördaren är någon man känner. Jag tycker ju om böcker som är snabblästa, det är den här. Språket tyckte jag var lagom gammaldags för att passa till historien. Tack vare dagen för läsro igår (instiftad av Finlands bokstiftelse), läste jag ut boken över helgen.

Boken gör ett rejält hopp från åren strax efter mordet på 1890-talet in på 1920-talet. När detta tidshopp ändå görs, skulle jag gärna ha fått veta mera om livet i byn också på 1920-talet, till exempel hur den första misstänkta och hans fru hade det då.

Ett plus också för att författaren i ett efterord förklarar vad i boken som kommer från det riktiga mordfall boken grundar sig på och var författaren använt sig av sin fantasi.

 

 

Lämna en kommentar