Mina hjältinnor

How To Be A Heroine: Or, what I've…

Vilken bok? Mina hjältinnor. Eller vad jag har lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis.

Var har jag fått tag på den? Boken tillhandahölls av det alltid tjänstvilliga biblioteket!

Vad handlar boken om? Samantha Ellis funderar på vad hon lärt sig om och av hjältinnorna i de böcker hon läst. Det börjar med en pilgrimsfärd till Wuthering Heights och en diskussion med en vän om vem det egentligen är bäst att vara, Jane Eyre eller Cathy Earnshaw. Anne på Grönkulla, Sylvia Plath, Scarlett O’Hara, Lizzy Bennett…

Vad tycker jag? Jag får omedelbart längtan efter att läsa de böcker som avhandlas och som jag inte läst. Franny and Zooey verkar vara intressant. Cold comfort farm bör jag nog läsa. Det är också väldigt intressant att se alla de här böckerna placeras in i ett sammanhang. Sällan är den här typen av böcker sträckläsningmaterial, men för mig var den här det. Och en vill-läsa-lista kan ju faktiskt inte bli för lång.

7 reaktioner på ”Mina hjältinnor

  1. Låter helt klart som en intressant bok! Säkrare spännande att läsa författarens åsikter om de hjältinnor man känner igen, samt kul att få tips om nya böcker.

  2. Pingback: Mina hjältinnor av Samantha Ellis - C.R.M. Nilsson

Lämna en kommentar