Bokbloggsjerka: Tidningar och historiska romaner

Rätt svåra frågor i veckans bokbloggsjerka.

Först handlar det om tidningar. Finns det någon tidning som du kan tipsa om? Alternativt, finns det en tidning som du saknar trots det enorma utbudet som finns i dag?

Tidskriften Presens kan jag ju tipsa om. Den handlar om litteratur och kultur, och är alltid lite trevligt udda och oväntad, och ger oftast mycket att tänka på. Och så innehåller den alltid, eller nästan alltid, dikter.

Jag är inte medveten om att jag skulle sakna någon tidning. Snarare finns det så mycket tidningar att jag inte hinner läsa alla. Men, det är väl också det att har jag lästid så prioriterar jag böcker.

Sen kom en bonusfråga. Koko är nyfiken på om du kan tipsa om några historiska romaner. För att vara mera exakt ”historiska romaner som är (någotsånär) historiskt korrekta”, dvs. sådana där man kan lära sig något om perioden och inte sådana där det är nutidsmänniskor i periodkläder.

För bra historiska böcker kan jag ju tipsa om Vibeke Olsson. Det finns ju böckerna om Bricken, om livet kring ett sågverk i slutet av 1800-talet och början på 1900-talet. Sen har hon ju också skrivit böcker som utspelar sig i antikens Rom, och såvitt jag förstår är hennes böcker rätt korrekta när det gäller historia.

En annan sak man kan göra för att få historiskt korrekta böcker är ju att läsa böcker som var samtida då de skrevs, men de skrevs för ett antal år sedan.. Jag tänker till exempel på sådana författare som Jane Austen eller Charles Dickens.

CJ Sansom har också skrivit en serie böcker om Matthew Shardlake, en jurist på Henrik VIII:s tid. Serien börjar med ”Dissolution” och jag tror inte den blivit översatt till svenska, men för den som läser engelska är detta definitivt ett tips.

Kanske det där får räcka med historiska böcker för denna gång.

 

19 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Tidningar och historiska romaner

    1. Ja, jag får den liksom i misstag, den kommer som medlemsförmån i en förening jag är med i, men frågan numera är om jag skulle klara mig utan den ifall jag skulle avsluta mitt medlemskap i föreningen..

  1. Historiska romaner, skrivna nu, läser jag inte mycket, hittills … Men dåtidssamtida en del. Den där tidsskriften känner jag inte till, vilket kanske inte är konstigt, den måste jag kolla, spännande.

  2. Vibeke Olsson känner jag ju till – brukar tjata om hennes bok Molnfri bombnatt regelbundet – men har inte (ännu) läst om Bricken. Hennes serie antika böcker har jag läst några av, men inte riktigt tänt på, inte på samma sätt i alla fall. CJ Sansom känner jag inte till, ska kolla in 🙂

    Och jo, det är svårt nog att hinna med att läsa alla böcker. Fast ibland gillar jag verkligen att läsa tidskrifter också. Ska titta på Presens, den kanske finns i Skriftly?

Lämna en kommentar