Nyfiken på romance? Läs den här!

When a Scot Ties the Knot: Castles Ever…

Vilken bok? When a scot ties the knot av Tessa Dare.

Var har jag fått tag på den? Beställd från nätbokhandel.

Vad handlar boken om?  Madeline Gracechurch har problem med stora folkmassor. Riktigt stora problem, vi talar alltså fobi, kallsvett och panikattacker. Nu börjar det dra ihop sig till hennes säsong i London, och som en försmak blir hon sänd till Brighton för lite sällskapsliv. Det går inte bra nej. Men Madeline får en lysande idé- hon uppfinner en stilig skotsk kapten som hon träffat i Brighton, varvid de störtförälskat sig och förlovat sig innan han tyvärr måste åka till kriget på kontinenten. Hon döper honom till Logan MacKenzie. Under årens lopp skriver hon brev på brev åt denna fiktiva kapten, fulla med hennes liv, teckningar, drömmar och framtidsplaner. För att hålla liv i illusionen måste naturligtvis breven postas.

Plötsligt en dag står en främling vid Madelines dörr och säger att han är kapten Logan MacKenzie.

Vad tycker jag? Jag är ett inbitet fan av romance. Det innebär att jag ibland läser böcker om personer som jag skulle vilja vråla åt, eller skaka förstånd i. Det innebär inte att jag inte skulle vilja läsa om hela, logiska personer med både hjärta och hjärna. Härmed meddelas att i denna bok är personerna väl beskrivna, fulla karaktärer, som reagerar i stort sett vettigt och logiskt, att ingen av dem är TSTL (too stupid to live), eller en stor skitstövel, att det går att se att de verkligen bryr sig om varandra och att man verkligen VILL att de ska leva lyckliga i alla sina dagar. Allt detta, men ändå så att man kan se att ingen av huvudpersonerna är perfekt- men utan att vilja skaka om dem.

DESSUTOM är denna bok skriven med humor, också ett drag som inte förekommer alltför ofta i romance. Hjältinnan är dessutom inte omgiven av en fientlig omvärld, vilket ofta är fallet, utan hon har uppbackning och stöd.

Jo. Det är SÅDAN HÄR romance jag vill läsa. Historisk. På slott. I Skottland. Med humor och hjärta. Jag bara prickar av på min lista för den perfekta romanceboken.

Sammantaget en positiv recension alltså (som om någon missat detta), och om det är så att du är nyfiken på romance, då är den här boken en bra start.

 

 

 

 

2 reaktioner på ”Nyfiken på romance? Läs den här!

Lämna en kommentar