Kvinnoalfabetet – Ö

Ö

Tänk att vi nu kommit fram till den sista bokstaven i Kvinnoalfabetet. Det har varit en fin utmaning, tack Enligt O!

Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på Ö?

Tänk jag kommer inte på att jag skulle ha läst något alls av någon kvinnlig författare på Ö.

Finns det någon annan kulturpersonlighet på Ö som du gillar?

Kulturpersonlighet är ju att ta i, men jag kan tipsa om en kvinnlig forskare/professor som heter Eva Österbacka, och som forskar i familjer och pengar, sånt som tidsanvändning i familjer och familjers inkomstdynamik och så. Hennes doktorsavhandling heter så här: It Runs in the Family. Empirical Analyses of Family Background and Economic Status (Åbo Akademi University Press, Åbo, 2004). Intressant kvinna, även om hon kanske inte är en kulturpersonlighet.

Vilket kulturellt verk av och/eller om en kvinna, med Ö i titeln vill du lyfta fram?

Jag svarar här en bok jag skulle vilja läsa men ännu inte har läst, Anteckningar från en ö,  av Tove Jansson, en bok om Toves sommarö.

Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Ö som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?

Hanne Ørstavik är en norsk författare jag är nyfiken på. Hon har ju gett ut många böcker, och många är översatta till svenska också, men det skulle kanske vara uppfriskande att läsa lite på norska.

8 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – Ö

  1. Nu när jag ser dina svar så inser jag att jag nog mållåste lite på svenska kvinnor. Tänkte nog inte på att det finns fler länder som har ö 🙂

    1. Nej, inte är hon väl en känd person så, men jag funderade faktiskt på att skriva en kandidatavhandling med henne som handledare ifjol. Så blev det inte, men hon forskar absolut inom de områden jag drogs till när jag en gång i tiden började studera nationalekonomi.

Lämna en kommentar