Black ice.

Black Ice by Becca Fitzpatrick

Vilken bok? Black ice av Becca Fitzpatrick.

Var har jag fått tag på den? Lånat från biblioteket.

Vad handlar boken om? Britt och hennes bästa kompis Korbie ska fara och fotvandra på vårlovet. Ja, eller, dom planerar att bo i Korbies föräldrars lyxiga semesterhem i bergen, och gå dagsturer. Korbies pojkvän, och Korbies bror som är Britts ex, ska också följa med. Tjejerna åker i Britts bil, det blir snöstorm och bilen stannar. De ger sig av för att hitta någon bebodd stuga, och det gör de, men det är något lite skumt med killarna i stugan. Men äsch, tjejen som försvann i det här området ifjol drunkande säkert, hon blev säkert inte mördad, och SNYGGA killar kan ju inte vara mördare. Det vet ju alla.

Vad tycker jag? Det finns så mycket galet i den här boken att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Jag kan köpa att man i en snöstorm går in till en varm stuga fast man inte riktigt känner sig väl till mods med dem som befinner sig i stugan. Men man börjar väl inte dregla över typerna man är misstänksam mot i nästa sekund? Och när de obehagliga detaljerna blir fler och fler, blir man då mer och mer intresserad av typerna? Jag bara frågar, jag har inte varit vilse i en snöstorm.

Det går ju inget vidare, typerna visar ju sig vara värda all slags misstänksamhet. Naturligtvis gör man då så att man dumpar sin bästa kompis i stugan, genom påhittad diabetes, för att få båda de hotta tjuvarna/mördarna för sig själv. Eller?

Nå, allt går i samma stil mot den lysande finalen, där det stora problemet inte alls tycks vara att komma i säkerhet, utan att kunna välja mellan den totalt galne mördaren, den sunkigt snuskiga mördaren, eller den som bara sysslat med misshandel, väpnat rån och medhjälp till mord.. Jag nämnde väl att denna bok räknas som YA??

Och så hjälpe mig, men jag läser hela boken från början till slut, för allt detta presenteras på ett spännande och flytande sätt med lagom cliffhangers, och ett romantiskt slut.. (Nej, jag vet inte heller vad det säger om mitt mentala tillstånd.)

2 thoughts on “Black ice.”

Kommentera

