Kvinnoalfabetet -Å

Å

Dags för bokstaven Å i Enligt O:s kvinnoalfabet. Jag tar förresten tacksamt mot tips på kulturkvinnor på Ä eller Ö.. jag bävar lite för finalen i det här alfabetet.

Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på Å?

Till skillnad från förra bokstaven så har jag läst TVÅ böcker av Åsne Seierstad. Och ja, jag har läst ”Bokhandlaren i Kabul” som ju ledde till att hon dömdes för .. var det ärekränkning?

Finns det någon annan kulturpersonlighet på Å som du gillar?

Gunilla Åkesson är ju en gedigen skådespelare. Fast jag gillade henne mest i Gäster med gester..

Vilket kulturellt verk av och/eller om en kvinna, med Å i titeln vill du lyfta fram?

Två nackdelar med mitt svar: Det är inte gjort av en kvinna, och det är inte den del av verket som jag helst skulle presentera. Men faktum är att Peer Gynt av Edvard Grieg är en favorit, och även om jag gillar satsen ”Solveigs sang” bäst, är det inte något fel på satsen ”Åses död” heller. Och den handlar ju om en kvinna, på Å dessutom.

Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Å som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?

Åsa Hellberg har jag inte läst. Men hon har skrivit en bok som heter ”Toscana tur och retur” och den boken tror jag skulle passa mig.

10 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet -Å

  1. Och nu fick jag ett ansikte på Gunilla Åkesson 🙂

    Just nu önskar jag nästan att vi hade haft det engelska alfabetet. Ä måste ju bli omöjligt och Ö blir nog inte mycket lättare.

Lämna en kommentar