Otrygg hamn

Broken Harbour by Tana French

Vilken bok? Otrygg hamn av Tana French.

Var har jag fått tag på den? Lånad från grannstadens bibliotek.

Vad handlar boken om? Kriminalinspektör Michael Kennedy, även kallad Scorcher, får ett fall med en familj som attackerats och tre av fyra medlemmar dödats. Hustrun klarar sig knappt. De bor i ett halvfärdigt bostadsområde, inte bara så att bostadsområdet är halvfärdigt, på grund av lågkonjunkturen på Irland kommer det sannolikt aldrig att bli färdigt, de flesta husen är obebodda, somliga bebos av personer som helt enkelt tagit tillfället i akt och flyttat in i ödehusen. Kennedy har personliga och svåra minnen från stället där bostadsområdet finns. Det brukade nämligen vara en semesterort där han och hans familj tillbringade några veckor varje år, tills en tragedi inträffade.

Vad tycker jag? Jag får väl börja med att konstatera att jag troligen inte var på humör för en deckare när jag började på den här boken. Så det kan ha färgat mina åsikter, jag är mycket en humörmänniska.

Jag hade väldigt svårt att komma in i den här boken. Det som jag i början gillade, var beskrivningarna av det halvfärdiga bostadsområdet, där författaren lyckades bra med att förmedla hopplösheten och spöklikheten i ett bostadsområde som inte någonsin kommer att bli det som det var avsett att bli. Så värst mycket annat gillade jag inte, jag var ointresserad av Michael Kennedy och hans nye partner, jag tyckte inte fruns syster hade något att tillföra historien, frun i den annars mördade familjen låg medvetslös på sjukhus vilket betyder att inte heller där hände det så mycket. Poliserna undersökte fallet efter bästa förmåga, men jag blev inte biten av mysteriet och ville försöka hänga med och tolka ledtrådar. Den enda karaktären jag tyckte var intressant var kriminalinspektör Kennedys psykiskt instabila syster.

Men ungefär där man började undersöka familjens vänner från ungdomstiden blev det faktiskt lite intressant. Och alldeles i slutet, då hustrun kvicknat till så mycket att hon kunde berätta sin historia och Kennedy kommit på sin nye partner med att fuska med bevisen, blev plötsligt de många ointressanta trådarna en enhet och visade en bild med många bottnar och dolda verkligheter, och det blev en historia om vad som gömmer sig bakom sånt som ser högst vanligt ut. Synd bara att transportsträckan dit var på över 400 sidor av 542. Nej, jag hade inte orkat dit om inte Tana French hade varit en författare i min Boktolva.

Utmaningar: Tana French fanns som sagt med i min Boktolva, och detta är nummer 5 av 12 till den utmaningen.

Lämna en kommentar