Svenska gummistövlar

Svenska gummistövlar by Henning Mankell

Vilken bok? Svenska gummistövlar av Henning Mankell.

Var har jag fått tag på den? Lånat från biblioteket.

Vad handlar boken om? Den pensionerade läkaren Fredrik hinner med nöd och näppe ta sig ut ur sitt hus (på en ö i skärgården) när huset börjar brinna. Det är naturligtvis en traumatisk upplevelse. Dessutom är det enda han får med sig två gummistövlar. Tyvärr inte ens ett par, utan två vänsterstövlar. Grannen lånar ut en högerstövel och en gammal mobiltelefon som första hjälp. Journalisten Lisa Modin dyker upp, och det är lite osäkert vad hon vill. Fredriks dotter Louise kommer helt klart för att försöka stödja och hjälpa men far och dotter har kanske inte så bra kontakt.

Vad tycker jag? Jag är mycket förtjust i den här boken fast den är stillsam. Alltså, lite nedbrunna hus gör ju sitt till för att få med lite dramatik, men i övrigt är den lite eftertänksamt skriven. Mera om relationer. Mellan far och dotter. Mellan Fredrik och ögrannen. Fredrik och hans förhållande till omgivningen. Mycket minnen från hans ungdom. Men jag vet precis exakt vad som gjorde att jag gillade boken, det är för att den beskriver en gummistövelhöst så precis på pricken att jag börjar längta alldeles oerhört efter vår sommarstuga, just på hösten när det är vått i skogen och jag går på en runda och ”plockar svamp” (visst, jag älskar svamp och plockar gärna, men ibland/rätt ofta är det bara planlösa strövtåg i skogen och på stranden jag gör). Klar och kylig luft, himlen hög ovanför huvudet och havet höstgrått. Får en författare in mig på det spåret, då bryr jag mig egentligen inte så mycket om resten, då kommer jag att gilla boken.

Henning Mankell har jag för övrigt inte läst så mycket av. Faktiskt bara en bok som heter ”Kinesen”. Den här hade jag kanske inte läst heller, men den är nästa bokcirkelbok. Det betyder i sin tur att Wallander är en av få fiktiva polisen som jag enbart sett på TV men inte läst om. Det är verkligen lite bakvänt för mig. Jag vet inte varför det har blivit så. Vad tycker ni andra om Wallanderböckerna? Är de något man bör ha läst?

4 thoughts on “Svenska gummistövlar”

  1. Jag har aldrig varit särskilt sugen på att läsa Mankell men det du skriver om den här boken gör mig nyfiken. Kanske kan den bli min första (?) Mankell!

  2. Jag tyckte om ”Italienska skor” som det här är en fristående fortsättning på. Den var också till största del stillsam med fokus på minnen, känslor och relationer.

Kommentera

