Bokbloggsjerka: Läsinspiration för barn

Idag i bokbloggsjerkan efterlyser Annika och Lottens bokblogg tips på hur man kan inspirera barns läsande.

Jag tror att jag har funderat på något liknande förr här på bloggen. Men det hindrar ju inte mig att fundera igen på saken.

Jag har inga hemliga knep jag tar till. Jag är inte utbildad inom något som har med barn att göra. Jag har två söner, men det är lite si och så med läsningen för dem. Men jag kan ju ha åsikter.

children-reading-1

A och O anser jag vara böcker som barnet eller barnen gillar. Och då får man kanske lite hålla inne med vad man själv tycker, och inte alltför tydligt signalera att ”detta är en bok som din mamma tycker du ska läsa” för då har det oftast motsatt effekt.

Dessutom ska man börja tidigt, läsa högt för barn från de är nyfödda ungefär, och gärna fortsätta länge med högläsning. Så där i teorin. Har jag hört. Och det kan ju vara lite mysigt att läsa högt också för tonårsbarn, men det är oerhört sällan jag numera får ens en liten chans att läsa högt för pepparkakspojkarna. Så för oss är det där med högläsning ganska långt ett avslutat kapitel.

Den finlandssvenska läsambassadören har mycket att säga om att befrämja läsning. Här en länk till en sida på läsambassadörens webbplats med lite tips.

Och sist ett tips från en mor som med åren blivit lätt cynisk: Mutor brukar funka till det mesta.

 

19 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Läsinspiration för barn

  1. Det är klurigt det där, jag hade nog vägrat också om jag hade märkt något som helst försök till manipulation. Men mutor, som sagt, det hade nog funkat… men kan vi inte kalla det för morot i stället?

    1. Det där med mutor kommer faktiskt från något jag läste som grön förälder om uppfostringsmetoder som inte är så bra att använda sig av, nämligen den dåliga treenigheten ”hot, mutor och utpressning”. 😉

  2. Högläsning kan vara roligt även om man kan läsa själv. Det är bara dumt att säga till barnen att de måste läsa själva, bara för att de kan. Se bara på traditionen med högläsning bakåt i tiden, som en del av ett socialt umgänge (à la Jane Austen). Jag lyssnar gärna fortfarande, om någon skulle vilja läsa för mig. Ljudböcker är ju sådana.
    Jag läste böcker för mina syskon långt upp i åldrarna, och mina föräldrar läste högt när vi var i tonåren.
    Det handlar mer om föräldrarnas inställning och intutande i barnen…

  3. Jag håller med dig! Högläsning från när man är jätte liten är en bra metod till att få fler att sen fortsätta läsa när dom blir äldre 🙂 Dock är min brorsa lite mer envis då får man använda sig av mutor xD

Lämna en kommentar