Kvinnoalfabetet – T

t

Jag fortsätter med Enligt O:s kvinnoalfabet!

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på T.

Här ska jag lyfta fram Scarlett Thomas, och vara glad att jag inte missade henne helt på grund av mitt beslut förra veckan att bara ha med damer som delar samma förnamn som jag! En underbart udda författare, som har med precis så mycket teoretisk vetenskap att jag får känna mig lite smart…

The End of Mr. Y by Scarlett Thomas

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på T vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Bonnie Tyler gillade jag mycket under en period i mitt liv.

Vilken kulturell kvinna på T har följt dig länge?

Det blir Monica Törnell. Jag bara måste höra henne sjunga ”Vintersaga” varje vinter. Många gånger.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på T har du ännu inte utforskat?

Jag är rätt säker att jag läst något av Toni Morrison, men jag kan inte minnas vad det var. Det var läänge före jag började blogga, eller annars ens anteckna vad jag läst. Och hursomhelst var det säkert inte tillräckligt. ”Beloved” låter som en underbart komplicerad bok, dessutom med ett spöke. Det skulle absolut kunna vara en bok i min smak.

 

 

7 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – T

Lämna en kommentar