Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

The Disreputable History of Frankie…

Vilken bok? Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket, som så ofta.

Vad handlar boken om? Frankie blir plötsligt noterad andra året på college. Hon blir ihop med en av de mest populära killarna, men plötsligt är det något som skaver. Hon vill vara intressant för sin egen skull, inte för att hon är någons flickvän. Detta leder till att hon i hemlighet kapar ett hemligt sällskap och iscensätter några mycket synliga skämt.

Vad tycker jag? Plus som boken har: -Att allting inte blir rosarött bara för att man blir ihop med en snygging. -Att även välmenande personer i din omgivning kan förminska dig, troligen omedvetet. -Att det inte är bra att bara överta sin pojkväns kompisar, världsbild, familj, han ska också ta del av hennes liv och värld. -Att det troligen är väldigt kul på internatskolor, åtminstone ibland. Minus som boken har: Den ger inte direkt några tips på hur man får till ett jämställt förhållande. Ja, och så gillar jag att man i boken funderar över dilemmat med pojkvänner/flickvänner och kompisar. Hur gör man sen när förhållanden tar slut, låtsas man bara att den personen inte finns mer som inte var ens kompis från början? Troligen har man ju blivit kompis med båda parterna med tiden. Det där är ett problem som jag stått inför ibland, och jag vet ärligt sagt inte vad som är rätta sättet att förhålla sig.

I alla fall, till åldersgruppen boken riktar sig är det här en riktigt bra bok för att få lite matnyttiga tankar om jämställdhet. Utan att det direkt syns pekpinnar. För medelålders kulturtanter som jag kan det nästan väcka förhoppningen om att någon generation efter min har dom faktiskt blivit lite klokare, och världen blir jämställd.

 

Kommentera

