Tisdagsutmaning: Bästa julen har ett brutet ben??

Veckans tisdagsutmaning handlar om bästa julen. Vilket av alla julfiranden du läst om/sett har fastnat mest i minnet hos dig och varför?

Den jul som ploppar upp allra först i mitt minne (och det betyder väl att den har fastnat rätt bra där) är julen hos Kajsa Kavat. Inte så mycket filmen, men bilderboken.

Kajsa Kavat hjälper mormor (Kartonnage)

Allt är ju inte så bra hos Kajsa Kavat, det är lite fattigt, och det håller på att gå på tok när mormor bryter benet och inte kan sälja sina polkagrisar inför jul. Men om jag ska försöka definiera vad det var som jag tyckte om som barn, så är det den lilla mysiga stugan och julstämningen som jag tog fasta på.

En annan fin bilderbok med julstämning är Pettson får julbesök.

Och vet ni vad, här är det igen ett brutet ben med i historien.. Jag har aldrig brutit benet, men tydligen förknippar jag det med jul- kanske det är ett omen inför vad som kommer att hända mig någon jul?

Låt oss hoppas att ingen i år bryter benet till jul, men att det blir mysigt för oss alla!

 

10 reaktioner på ”Tisdagsutmaning: Bästa julen har ett brutet ben??

  1. Helt okända böcker för mig, men jag borde nog läsa någon bok om Pettsson i alla fall, så jag vet mer om honom. Ett av mina husdjur heter Pettsson (namngiven av förra ägaren) och det skulle vara kul att veta om det finns några likheter.

Lämna en kommentar