Kvinnoalfabetet – K

Skärmklipp 2015-10-29 14.09.35

Enligt O: s kvinnoalfabete fortsätter, idag med bokstaven K.

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på K.

Jag får säga Sara Kadefors. Det var kärlek vid första bladet som vändes. (”Kast med liten kniv”, året bör ha varit 2012)

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på K vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Hur skulle det vara med Karin Larsson? Hon är ju mindre känd än sin man, men så brukade det väl vara den tiden. Nuförtiden skulle hon väl kallas designer.

Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på K som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag drar till med drottning Kristina. Om inte annat så har hon gett namn åt den närbelägna lilla staden. Okej, visst, det var kanske inte allt hon gjorde, men det var väl det viktigaste ur min synvinkel!

Vilken kvinna med för- eller efternamn på K är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

En klassisk kvinna som jag känner jag vill läsa något av är Ellen Key.

18 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – K

  1. Kadefors har jag inte läst alls. Karin Larsson var en av alla dessa mycket dugliga kvinnor som hann med det otroliga. har nyligen sett en utställning och hört ett föredrag om henne och fyllts av respekt!

Lämna en kommentar