Fem klassiska deckare jag är nyfiken på

Inspirerad av boken jag just läste, ”221 bra deckare du bör läsa innan du mördas”, har jag samlat ihop fem deckare av det mera klassiska slaget som jag blev nyfiken på tack vare boken.

Das Fräulein von Scuderi – E T A Hoffmann. Översatt titel bl a Fröken de Scuderi (det finns flera översättningar med olika titel). Det här kallas den första regelrätta deckaren. Och det låter ju absolut lockande, Huvudpersonen är en författarinna, Madeleine de Scuderi, en äldre och inte så robust dam. Handlingen utspelar sig i Paris 1680, polisen försöker nysta upp en serie rånmord där offren har den gemensamma nämnaren att de har köpt smycken av juveleraren Cardillac. Jag hittade ingen bild på den här boken, så det blir ett porträtt på författaren istället.

Porträtt av E T A Hoffmann.

Rosen på Tistelön av Emilie Flygare-Carlén. Utkom 1842. En kombination av kriminalhistoria, familjedrama och kärleksroman. Det låter ju lockande. Vi rör oss på Sveriges västkust , och det finns dessutom smuggling och gamla hemligheter inblandat.

Emilie Flygare-Carlén - Rosen på Tistelön, e-kirja

De nio målarna/The nine tailors av Dorothy Sayers. Det här är en bok med enbart lord Peter Wimsey, ingen Harriet Vane. En liten engelsk by blir översvämmad. Här finns dessutom vad som i mitt uppslagsverk kallas krimi’allitteraturens kanske märkligaste mördare. Jag blir naturligtvis nyfiken. Den här utkom 1934.

Klagosång över en skald/ Lament for a maker av Michael Innes. Här är det platsen deckaren utspelar sig på som lockar mig: ett spöklikt skotskt slott vid en insnöad by.

1717832

Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang. Nu har jag ju läst någon Maria Lang-deckare, men det här är hennes debut och den har jag inte läst. Så förstås gör det mig nyfiken. Listans nyaste bok som utkom 1949.

Mördaren ljuger inte ensam

4 reaktioner på ”Fem klassiska deckare jag är nyfiken på

Lämna en kommentar