Jag heter inte Miriam

jag-heter-inte-miriam

Vilken bok? Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson.

Var har jag fått tag på boken? Läst på platta, via Readlys prova-på-erbjudande.

Vad handlar boken om? Miriam kom efter krig och koncentrationsläger till Sverige, där hon har levt ett högst vanligt liv. Men en sommardag när hon kommit till åren säger hon plötsligt åt barn och barnbarn att hon inte heter Miriam. Har hon blivit dement? Långsamt kommer historien fram.

Vad tycker jag? Det är en sorglig historia som kommer fram, och en bra berättelse. Speciellt gillar jag att läsa om hur Miriam liksom har levt på helspänn hela livet för att vara rätt och passa in.

Den här boken får vara en bok om krig till Kaosutmaningen. Bok 25/40 blir det då. Mycket handlar ju om Miriams liv efter kriget i Sverige också, men det som gör att det finns en historia att berätta händer under andra världskriget.

3 reaktioner på ”Jag heter inte Miriam

  1. Jag gillade också den här boken. Sorglig är den, men också så viktig. Borde vara obligatorisk läsning på gymnasiet. (Även om jag inte är en vän av ”obligatorisk läsning”.)

  2. Pingback: Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson - C.R.M. Nilsson

Lämna en kommentar