The bear and the nightingale

Vilken bok? The bear and the nightingale av Katherine Arden.

Var har jag fått tag på den? Shoppat på nätbokhandel för ett par år sedan.

Land: USA.

Vad handlar boken om? Vi rör oss bland ryska myter och legender. I en avlägsen by, i ett avlägset hus bor Vasilisa. Hennes mor dog när hon föddes, men Vasilisa har ärvt moderns och mormoderns förmåga att se det som andra inte ser, och hon sköter om de många oknytten som bor i byn och i huset. Men när hon så får en styvmor som är fast besluten att fördriva allt som är emot kristendom, är det upplagt för konflikt. När så styvmodern får en bundsförvant i den nya prästen går allt på tok i byn och Vasilisa måste använda krafter som hon inte visste att hon hade för att ställa allt tillrätta.

Vad tycker jag? Jag köpte boken tidigt på vintern 2022, och händelserna senare gjorde att jag överhuvudtaget inte ville ha något att göra med något ryskt. Och det här är ryska myter och sagor, till och med en liten smula riktig historia. Nå, Katherine Arden är inte rysk, och kunde knappast veta då boken skrevs att folk som jag kanske inte så gärna läser om ryska sagovärldar. Och dagens Ryssland har nog glömt sina sagor och myter, eller bytt ut dem mot andra, hårdare historier. Så nu läste jag boken ändå. Och den är en okej representant för genren omskrivna myter och sagor, Vasilisa är en intressant huvudperson och det ryms ett mått feminism i boken också.

Utmaningar: Den här kommer till Helmets läsutmaning som en bok där det är mycket varmt eller kallt, det är evig vinter som hotar ifall Vasilisa misslyckas med sina försök att skydda byn. 21/50 punkter avklarade. Till Kaosutmaningen passar boken också, den har händelsevis först utkommit år 2017, och blir följaktligen den bok med vilken jag kryssar punkten ”läs en roman från 2017”. 16/20 (eller 40, hur man nu ser på saken).

Lämna en kommentar