Bokbloggsjerka: otillfredsställande slut

I veckans bokbloggsjerka undrar Annika:

jerka11

Har du läst en bok som slutade på ett sådant sätt att du blev rejält besviken?

Jag kommer att tänka på en bok jag nyligen läst. ”Livet efter dig” av Jojo Moyes. Och det är hemskt svårt att utveckla det här utan att det blir några spoilers. Men jag ska säga så mycket att det är inte just det som hände i slutet jag blev besviken på, det är mera sådana saker som sades i slutet av boken som svar på vissa frågor, och som jag tycker att man inte skulle säga. Lite förvånad blev jag också över hur enkelt den kvinnliga huvudpersonen kom över vissa saker i sitt förflutna bara hon pratade om de här sakerna med den manliga huvudpersonen.

Jag gillar dessutom inte när det går bra för huvudpersonerna alldeles för plötsligt, och alldeles för lättvindigt, bara för att boken ska få ett lyckligt slut. Jag kan i och för sig förstå hur de här sluten kommer till, för jag skulle bli ännu mera upprörd om en romance-bok inte skulle ha ett ”och så levde dom lyckliga”. Men eftersom jag är en kinkig och krävande person så tycker jag att dom lyckliga slutena inte bara ska vara lyckliga utan dessutom trovärdiga..

 

 

4 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: otillfredsställande slut

Lämna en kommentar