Svarthuset av Peter May – mitt första recensionsexemplar!

may_svarthuset_omslag

Vilken bok? Svarthuset av Peter May.

Var har jag fått tag på den? Jag har alltså fått mitt första recensionsexemplar av en bok. (Är detta någon form av milstolpe för en bloggare?)  Tack Modernista!

Vad handlar boken om? Kriminalkommissarie Fin McLeod har lämnat ön Lewis och bor numera med fru i Edinburgh. Men så blir en person brutalt mördad på Lewis, och mordet verkar kunna ha anknytningar till ett mord Fin har haft att göra med i Edinburgh. Han blir alltså skickad tillbaka till ön, och konfronteras för första gången på aderton år med sitt förflutna.

Vad tycker jag? Trogna läsare av bloggen inser ju att den här boken är i det närmaste perfekt för mig. (Och det var också den aningen som fick mig att be om ett recensionsexemplar för första gången i min blogghistoria.) Skottland- check. Krångliga relationer- check. Dragiga gamla hus- check. (Fast denna gång rätt så små hus, inte stora..) Det enda som fattas är egentligen spöken- men gamla minnen finns det ju gott om, och saker som spökar i de här minnena. Jag är ju också en av de där personerna som inte riktigt kan se vartåt det lutar när jag läser deckare, så det är inte förrän riktigt i slutet som jag kan se hela bilden, och jag blir rejält överraskad några gånger. Men det gäller som sagt inte nödvändigtvis andra läsare.

Det finns två böcker till på engelska. Man kan säkert se fram emot dem på svenska så småningom. Eller, om man är av det otåligare slaget kan man ju läsa dem på engelska.

Och som så ofta när jag läser om gruvliga mord och händelser så avskräcker det inte alls mig från att fara till platsen ifråga, utan nu har jag en närmast oemotståndlig längtan till Isle of Lewis.

9 reaktioner på ”Svarthuset av Peter May – mitt första recensionsexemplar!

  1. Pingback: Svarthuset av Peter May | Lottens Bokblogg

Lämna en kommentar