En smakebit på søndag – om Chicago

994cb-6473057481_ce462009e6_o

Denna söndag ska jag dela med mig av en smakbit ur boken jag läser. Om man är nyfiken på vad andra bokbloggare läser denna söndag ska man följa denna länk till bloggen ”Flukten fra virkeligheten” som samlar alla smakbitar.

The Devil in the White City: Murder, Magic, and Madness at the Fair That Changed America

Boken är ”The devil in the white city” av Erik Larson och är en faktabok om två män i Chicago 1893- arkitekten bakom världsutställningen och seriemördaren som använder sig av världsutställningen för att få tag på sina offer. Smakbiten kommer från s 48.

Nothing. There had been so much energy, so much bravado, but now – nothing. It was July 1890, nearly six months since Congress had voted to give the World’s Columbian Exposition to Chicago, but the forty-five men on the exposition’s board of directors still had not decided where within the city the fair should be built.

Jag har inte hunnit så väldigt långt i boken ännu, men historia brukar ju intressera mig. Få se var den där mördaren kommer in i bilden, och hur den delen av historien behandlas.

Annars (och på tal om historia) har vi varit och sett det Kungliga Finska Artilleriregementet anno 1794 skjuta med kanoner denna förmiddag.

 

 

24 reaktioner på ”En smakebit på søndag – om Chicago

Lämna en kommentar